Nattsvart för sydeuropas biltillverkare

Jag har alltid haft en faiblesse för franska och italienska bilar. Men det är en kärlek som eroderat i takt med att de blivit mer opersonliga med åren.

Skruvar vi tillbaka klockan till perioden från 50 till 80- talet, var de latinska bilarna speciella. Märken som FIAT, Alfa Romeo och Peugeot och Citroen hade stark identited, snygg design och var ofta tekniskt överlägsna tyska märken. Och japanska bilar hade en bra bit kvar, även om Toyota redan då var väldigt driftsäkra. Men de var primitiva och oestetiska.

Numera är det bara dyra italienska supersportbilar som Ferrari och Audiägda Lamborghini som håller fanan högt.

FIAT och Peugeot har svårt att försvara positionen mot koreanska KIA och Hyundai bland bruksbilar. Jag hörde i dag en förfärande nyhet: Den klassiska fabriken i Sochaux står i det närmaste stilla. Peugeot- Citroen har i ett desperat försök att få in pengar, sålt huvudkontoret i Paris.

Den nyligen lanserade 208 måste bli en succé. Jag provkörde en 208 och blev inte direkt upphetsad. En bra och kompetent småbil, men lite för dyr, inte så låg vikt som utlovat. En Suzuki Swift eller Kia Picanto framstår som mer prisvärda och har troligen högre kvalitet.

Kartan på bilmarknaden kommer ritas om, SAAB blir inte det sista bilmärket som läggs ner.

Vi får se hur FIAT lyckas med Chrysler. Det kanske går vägen. Notera att FIAT haft succé med retrodesignade 500. En annan ljuspunkt är att Alfa Romeo tillsammand med Mazda ska ta fram en roadster baserad på nästa generations Miata. Det kanske blir en rennässans för Alfa Romeo, efter diverse taffliga framhjulsdrivna modeller, en lätt, kompetent roadster med Mazdas överlägsna teknologi och förhoppningsvis en klassiskt vacker Alfa- design!

Härliga tider, strålande tider!

Nej, kanske inte.... Det mesta verkar rätt deppigt, och läget i vissa europeiska länder är närmast katastrofal. Det finns inte mycket att tillägga, det är bara att läsa en tidning eller se en nyhetssändning.

Så för omväxlings skull tänkte jag försöka hitta några solglimtar i det annars kompakta mörker som nu råder.

Låt oss titta på fastighetsmarknaden och hålla oss till Sverige. Jag tror vi kommer få en kraftig prissänkning, kanske i runda slängar 50 %. Jag far runt mycket med bussen, och har aldrig sett så många " Till Salu" skyltar som nu. Även i centrala, attraktiva lägen. Det är nästan komiskt att höra desperata mäklare, som försöker hålla skenet uppe, och hävda att prisbilden är stabil, men att tiden för avslut visserligen är längre, men det är absolut ingen anledning till oro... Det låter misstänkt likt Bagdad Bob....

Nu är det en sak jag inte förstår: Varför inte glädjas åt sjunkande priser och att det råder köparens marknad. Jag förstår att läget är prekärt för de som nyligen köpt till överpris, och för de som använt huset som bancomat. Men alla andra? Lägre priser är bättre för förstagångsköparen. För den som redan äger bostad och vill byta upp eller ner sig spelar det heller ingen roll, så vad är problemet?

Krisen har även fört med sig andra fördelar: Räntan är synnerligen låg och kommer nog förbli låg ytterligare några år. Aktier har överlag blivit riktigt billiga, och där finns nu fyndchanser, även om jag tyvärr inte har kompetensen att gissa vilka som blir kommande raketer. För oss som inte är proffs eller kan spå i kaffesumpen har jag ett tips: Inte hänga upp sig på värdeutvecklingen, köp aktier med bra direktavkastning ( utdelning) och behåll länge. Ratos ger runt 8%, vilken girig bank ger det?

Bilmarknaden är intressantare än på länge. Samma som med hus, begär du normalt listpris är telefonen knäpptyst. Sedan är frågan hur lågt du är beredd att gå. Jag testade att begära 80.000 kr på Blocket, en bilhandlare ringde och bjöd 55.000 kr. Det är marknadsekonomi, men jag avstår, jag ska behålla Aygon länge och inväntar ytterligare prisfall, då ska jag skaffa en Mazda Miata igen.

När jag köpte min Miata år 2000, var utbudet minimalt och priserna uppskruvade. Jag gav 95.000 för en 91:a i brukskick. Åtta år senare såldes den för 27.000 kr, en rätt låg värdeminskning, jämförelsevis.

Men idag hittade jag en fin originalbil från 2000, som rullat 7.000 mil, för 57.000 kr. Och den senaste genarationens NC finns nu runt 120.000 kr

Så istället för att deppa, gör det bästa av läget och se möjligheterna. Europa och Sverige går nu in i en långvarig recession med fallande priser. Tråkigt och tragiskt på många sätt, men också en möjlighet till att göra klipp.

Dr Doom spår " En perfekt storm"

2012 kommer allt krascha. Grekland gör statsbankrutt och tvingas lämna euron. Andra sydeuropeiska länder faller som dominobrickor.

USA bromsar in under skuldbördan och fastighetskraschen. Kina hårdlandar och kan inte längre agera motor. Japan tuggar på tomgång som man gjort de senaste 20 åren. Sydkorea lever under hotet från det kommunistiska Nordkorea. I arabvärlden fortsätter upploppen och frustrationen över låg levnadsstandard och förtryck.

Den politiska impotensen bland demokratiska politiker kommer anta alarmerande proportioner. I dess kölvatten kommer populister och demagoger fiska röster i grumliga vatten. Kommunister och fascister försöker plocka billiga poäng, och dessvärre kommer vi få se upplopp och gatuslagsmål mellan frustrerade antagonister, scener som ger en otäck reminicens av 30- talet.

Sverige kommer förstås inte slippa undan. En tröst i eländet är att de två stora partierna är överens om budgetdisciplin. Om vi nu får en världsrecession som vi hade på 30- talet, måste sossar och moderater göra upp.
Motpolen Grekland förskräcker, där ingen vill eller kan ta ansvar.

Årets bil 2012, en total flopp

Chevrolet Volt har framställts som GM:s frälsare. Jag trodde själv ett tag på konceptet, att den kunde bli ett seriöst hot mot den hittils enda verkligt fungerande hybriden, Toyota Prius. Finessen är den visavi Prius imponerande långa räckvidden på enbart el.

Döm om min förvåning, då den visar sig i verklig trafik dra över en liter bensin milen, när elen är slut, visserligen efter 6-7 mil.

En dyr bil för nära halvmiljonen, som bara lämpar sig för kortare sträckor!

Den har därför blivit ett fiasko i USA. I Europa heter samma bil Opel Ampera och blev otroligt nog utsedd till årets bil.
Opel är ett bilmärke på dekis, fortfarande ägt av GM.

Ampera verkar trots utmärkelsen bli ett totalfiasko. Jag brukar ha koll på bilar, och har hittils inte sett en enda Ampera! Som jämförelse har jag sett en del nya SAAB 9-5, trots att ytterst få såldes innan konkursen.

Nattsvart, GM och Opel!

Europadrömmen kraschar

Det är riktigt nattsvart nu. Verkligheten verkar överträffa de värsta pessimisters prognoser. Grekland ser att bli kommunistiskt med ett aggressivt fascistparti som stärkt motvikt. Spanien behöver snart nya nödlån. Den nye franske presidenten har lovat reformer som knappast kan hållas.

Grekiska folket tycks tro att man kan tacka nej till besparingar. Den nu inslagna vägen kommer kasta Grekland och andra sydeuropeiska länder tillbaka till fattigdom i nivå med de fattigaste länderna i latinamerika.
Kommunister och fascister kommer dessvärre ytterligare förvärra läget.

Den bittra sanningen är att det är bäst att låta Grekland gå i statsbankrutt. Inga mer tyska pengar! Sedan kan Grekland återgå till att bli ett fattigt, pittoreskt turistparadis.
Turismen är den enda inkomstkällan som ökat i Grekland under senare år. Med en ny skräpvaluta Drachmer kan det ta ny fart. Jag tror många kineser och koreaner gärna turistar i Grekland.

Euron kommer krascha och Tyskland återinför D- marken. Gränskontroller återinförs. EU kommer finnas kvar som ett minimalistiskt samarbete avseende det som faktiskt är positivt, en fri marknad, utan tullar.

Stora besparingar kommer göras på EU- parlamentet: Antalet delegater kommer skäras ner kraftigt och löner och förmåner sänkas kraftigt.

Frankrike och Italien kommer åter reglera importen av bilar från Asien. Det är bara tysk bilindustri som visar imponerande konkurrenskraft. Alla tyska märken går bra, Opel undantaget, men det är delvis GM: s problem.
Men franska PSA, Peugeot- Citroen befinner sig i ett kritiskt läge. Hollande kommer nog göra allt för att förhindra konkurs med katastrofala följder.

Invandringen kommer stramas upp. Dataspecialister från Indien blir även fortsättningsvis välkomna, inte analfabeter från centralasien. Hårt och cyniskt? Ja, så kommer det nya Europa se ut. Precis som exempelvis Thailand kommer endast invandrare vara välkomna, som direkt kan bidra med något. Och man kommer inte tillåta lönedumpning i servicebranschen, jobb som kan uträttas av folk som redan bor i Europa.

Jag tror något gott kan komma ur detta elände, när väl ragnaröken lagt sig. Grekland och Portugal kommer dessvärre förbli fattiga och underutvecklade. Italien och Spanien kommer klara sig bättre.

Vi kommer få ett mer minimalistiskt EU. Ett stramare och mer marknadsliberalt Europa, där motorn Tyskland kan konkurrera mot ett allt starkare Asien. Och vi andra, särskilt i nordeuropa kommer förhoppningsvis inte missa tåget.


FIAT 500


FIAT 500


I Juan Les Pins


Dagar i Nice

Jag tillbringade nyligen nägra angenäma dagar i Nice. Vi hyrde cyklar och gjorde dagsutflykter till Monte Carlo och Juan Les Pins. Lite kulturella var vi också och besökte Matisse muséet, musée d´art moderne och ett väldigt fint fotomuséum.

Kvällarna åt vi gott på en korsikansk bistro och diggade blues på ett trevligt ställe som hette Shapko.

Vi bodde på Villa La Tour i gamla stan. Kan varmt rekommenderas!

Intressanta bilar såg man förstås, rätt mycket cabbar, men bara ett par Mazda MX-5. Och runt Negresco några sjukt dyra lyxåk. Såna asociala vrålåk fyller mig oftast med avsmak. Visst är en Maserati Quattroporte klassikt vacker, men vi såg den dyraste Rolls cabben, vars namn jag inte lagt på minnet, men den är verkligen groteskt ful! Kantig, klumpig och enormt stor! Fy för fan!

Gladast blev jag över åsynen av en Citroen CV 2. Jan Myrdal som åkt långt bortom Europa i en sådan, hävdar att det är världens bästa bil. Jag brukar inte hålla med Myrdal om mycket, men här har en poäng.
En genialisk konstruktion, en verklig folkbil, enkel att serva, och hållbar. Den lilla tvåcylindriga boxermotorn har oljekylare och tål fullgaskörning och ökenhetta.

Kul var också att se en FIAT 500, om en bil kan kallas söt eller gullig vinner den priset. 500 har kommit i en ny retroversion, som man såg massor av. Visst är den läcker, som nya Mini, men charmig eller kult som originalet blir det förstås aldrig fråga om.

Citroen CV 2


RSS 2.0