Eländet med decemberöverenskommelsen fortsätter

Jag lyssnade idag på partiledardebatten, en lätt surealistisk upplevelse. Att DÖ nyss gått i graven kommenterades inte alls.
 
Alliansen råmade högt över dåligt sossestyre. Rent praktiskt händer dock inget, varje parti lägger sin egen budget och ett eventuellt ovälkommet stöd från SD saknar betydelse.
 
Tanken att Moderaterna sätter hårt mot hårt och fäller S regeringen är inte aktuellt. DÖ lever vidare med Alliansens passiva stöd.
 
Bedrövligt och sorgligt. Jag får en trist deja vue från det gamla, kommunistiska DDR. Där fanns det andra partier i parlamentet som betydelselös rekvisita. Men det var förstås bara kommunistpartiet, SED som hade verklig makt.
 
Dessvärre har Sverige också en fejkopposition.

VW har trubbel

På 90- talet var Opel Europas största tillverkare. Kvalitetsbrister och tråkiga modeller har sedan dess decimerat märkets marknadsandelar. Nu verkar dock en uppryckning skett de senaste 10-15 åren. Snygg design och enligt ADAC bäst kvalitet bland tyska tillverkare. Men det tar som bekant längre tid att återupprätta ett skamfilat rykte, att rasera går däremot väldigt fort. Ford hade också välförtjänt dåligt rykte på 90- talet. Då kom Mondeo och vände upp och ner på alla negativa föreställningar. Ford har idag bäst köregenskaper av alla bruksbilar och inga allvarliga mekaniska problem. Däremot har man haft problem med rosten på framförallt Focus. Framtiden får utvisa om problemen är lösta.
 
Nu är det VW och dess systermärken som har trubbel. Senast den famösa skandalen med manipulerad olaglig mjukvara för avgasrening. Men även allvarliga fel på kamkedjor som rasar i förtid och DSG- lådor.
 
Att VW har ett oförtjänt gott kvalitetsrykte är uppenbart. Och ambitionen att gå om Toyota som världens största tillverkare är nog en illusion.

RSS 2.0