Bilen hämtad

Efter 3 månader är bilen klar! Ny katalysator på plats, allt verkar funka.... med reservation för anliggande broms vänster fram. Troligen en effekt av långt stillestånd och brist på motion ( som även bilar behöver!)
 
Nu är salteländet igång, och Miatan står avställd i varmgarage. Bromsoket får åtgärdas till våren.

Det politiska läget i Thailand

Återigen kommer oroväckande nyheter om protester mot regeringen i Thailand. Detta fredliga buddistiska land är oroligt under den fridsamma ytan.
 
Thailand är i många avseenden ett väldigt modernt land, men gamla strukturer och konservativa värderingar lever alltjämt kvar parallellt. Demokratin är inte fullt ut förankrad. Motsättningarna mellan de gula och röda är avgrundslik.
 
Ett intressant fenomen är Thaksin. Nu är det syrran Yingluck som är demokratiskt vald, brorsan den stenrike affärsmannen Taksin befinner sig i landsflykt i Dubai. Taksin väcker lite samma känslor som Palme gjorde i Sverige, antingen älskar man eller hatar.
 
Som utomstående kan man konstatera att kungahuset är en betydande maktfaktor, som står de konservativa gulskjortorna nära. Thailand har världens hårdaste straff för majestätsbrott, att kritisera kungahuset kan rendera stränga straff. 
 
Taksin kallas ibland populist. Kritikerna hävdar att syrran Yingluck är Taksins lydiga redskap. Visst kan man hävda att Taksin köpt lojalitet från fattiga bönder i nordöstra Thailand. Men otvivelaktigt har man förbättrat infrastruktur och sjukvård i eftersatta områden.
En kritik från bangkokeliten som kan ha fog för sig, är att Taksinklanen äventyrar landets ekonomi. Exempelvis har man garanterat priset på ris åt alla risbönder, nu har priset på ris sjunkit, och man står med stora lager osålt ris, vilket bidrar till obalanser i statsbudgeten.
 
Kritik har också riktats mot de enorma infrastrukturprojekt som Taksin initierat, bl.a höghastighetsjärnväg, som anses öka statsskulden avsevärt. Å andra sidan är järnvägen rent museal, rena 40-talet, de flesta transporter går idag på väg eller flyg, så en upprustning behövs.
 
Det finns risk för oroligheter, och dessvärre våld. Kompromissviljan saknas. Men det är en intern angelägenhet. Blev därför häpen att Kent Härstedt skickats som en sorts medlare ( av Socialdemokraterna?) Det är oerhört naivt att tro att han kan bidra med något. Han kan lugnt relaxa under parasollet vid hotellpolen med en paraplydrink och tacka de som pröjsat resa, hotell och traktamente.
 
Vi får alla hoppas på en sansad utveckling, men det kommer nog ta åratal att förbättra strukturer och nå konsensus.

Världsförbättrande entreprenörer

Verkliga entreprenöner står högt i kurs. Inte konstigt då vissa har på ett unikt sätt bidragit till mänsklighetens framsteg. Vi har idag svårt att föreställa oss en värld utan Tetra paks förpackningar, IKEA möbler eller den massproducerade bilen.
 
Henry Ford, Ingvar Kamprad och Steve Jobs visioner och bidrag till mänsklighetens fromma kan inte överskattas. 
 
När man läser biografier över dessa stora män med visioner  som de också lyckats förverkliga, slås man ibland över hur futtiga och ibland rent av osympatiska de också verkar vara.
 
Henry Ford var antisemit och sympatiserade med Hitler. Samtidigt lyckades han göra bilen tillgänglig även för arbetarklassen med T- forden.
I likhet med Jobs frågade han inte ängsligt vad folk ville ha. Han hade intuition och såg bortom kröken. Nuförtiden är det populärt att via kundenkäter fråga vad folk vill ha. Ford fnyste åt sådant, och lär ha yttrat: " Om man frågat folk vad de ville ha, skulle svaret ha blivit en snabbare häst".
 
Precis samma visionära tänkande präglade Steve Jobs, besatt av design och taktil känsla hos en dator eller mobil. Nokia var överlägset störst, men kunde inte tänka nytt. Innan fanns inte behovet av smartnallar. Hade man gjort kundenkäter, hade kunderna efterfrågat mer klassisk Nokia design.
 
Nu har Samsung hotat Apple med prisvärda alternativ med bättre skärmar och kameror. Frågan är om Apple utan Steve Jobs överlever. Efter hans död har inga unika Apple produkter dykt upp.
 
Fast efter Henry Fords död har inga märkvärdiga eller unika produkter dykt upp. Men Ford finns fortfarande som en av världens största biltillverkare.
 
Men Polaroid, som var unika, finns inte längre kvar.
 
Kapitalismen är fascinerande, nya, ibland oväntade stjärnor flammar upp, andra sedan länge etablerade kvalitetsföretag somnar in för evigt.

RSS 2.0