Påsk

Tiden går fort, snart är det påsk!
För min del blir det lite välbehövligt miljöombyte, vi drar över Östersjön med Ryanair till Riga.
Jag har bara lovord till övers för Ryanair, billigt; man hittar lätt en t.o.r biljett för 6-700, de har fräscha moderna plan och håller tidtabellen!

Det är första gången jag åker till Riga. Tallinn besökte jag i början på nittiotalet, landet hade precis blivit självständigt, men på visumblanketterna stod det fortfarande " USSR", det var köer utanför butikerna, folk var eländigt klädda, bilparken bestod mest av avgasosande Lada och Volga.
Trots gråheten och tristessen kunde man inte undgå att se att Tallinn var en charmig stad med många vackra hus.

Kommunismen är väl den ideologi som orsakat mest död och lidande, samt allmän vanskötsel med ekonomiskt och ekologiskt förfall.
Jämför Nordkorea med Sydkorea. Kommentarer överflödiga.
Jag har en retorisk fråga jag skulle vilja ställa till Lars Ohly, som under galgen inte längre kallar sig kommunist: " Hur kommer det sig att medellivsslängden ökat kraftigt I Polen, efter kommunismens fall, med demokrati, EU och NATO?"

Som ni förstår har jag inte mycket gott att säga om kommunismen, men några saker har jag lyckats hitta. De har gjort fantastiska tunnelbanor, i dåvarande Leningrad såg jag på sjuttiotalet en sanslös prakt med kristallkronor och marmorgolv. Moskva lär ha ännu praktfullare. Inget klotter eller skräp. Det finns vissa fördelar med en polisstat...  Även Budapest har några tjusiga tunnelbanestationer.

Sedan har de haft vett att bevara gamla vackra städer. Eller t.o.m bygga upp, som Warzawas medeltida stadskärna som var sönderbombad efter WW2.
Prag, min favoritstad har en fantastiskt välbevarad stadskärna.

Detta i bjärt kontrast till våra svenska sossepolitruker som under sextiotalet rev besinningslöst och för gott fördärvade omistliga kulturarv.
Jänkare som kommer till Stockholm och ser det DDR inspirerade kulturhuset, plattan och de förfallna hötorgsskraporna tror dels att de hamnat i något öststatsland, dels att Sverige drabbades av tyskarnas bliztkrig.

Nu har vissa jänkare svårt att hålla isär begreppen, i någon mån som en konsekvens av Palmes vildsinta orerande. Jag minns en svenskättlad jänkare jag träffade i Thailand på nittiotalet som allvarligt undrade, " well, is Sweden more westernlike now".

I vilket fall ser jag fram mot Riga. Staden ska ha Europas och därmed världens mest bevarade jugendhus.
Dessutom ligger den ett stenkast från den vackra bärnstenskusten som sträcker sig över Baltikum till Polen och Tyskland.

Cykling

Att cykla är ett smidigt och hälsosamt sätt att transportera sig. Dessutom miljövänligt och ekonomiskt. Har man dessutom gott om tid kan man ta sig hur långt som helst per cykel och korsa kontinenter, men då krävs det veckor eller rentav månader, något som få av oss dessvärre har tid till.

Själv älskar jag känslan av mobilitet och känner mig mer närvarande och levande när jag förflyttar mig och får möjlighet att uppleva nya miljöer. Jag älskar bilresor, särskilt om de sker i en Mazda Miata och kommer redogöra för detta, men nu gäller det cykling!

Jag är lyckligt lottad som bor i en mellanstor stad och har endast några kilometer till jobb och stadens centrum.
De flesta transporter tar maximalt en kvart med cykel. Det går fortare med cykel än med bil! Det blir runt en mil om dagen, året om. Jag har färddator på cykeln, min Crescent är snart tre år gammal och har snart rullat 900 mil.

Förutom vardagstransporter har jag gjort några semester eller helgutflykter med cykel. Danmark med Skagern är ett mycket lämpligt mål, bara att ta färjan till Fredrikshamn. Göta Kanal är också en höjdare, jag har kört sträckan Sjötorp- Karlsborg. Fast det där är känd skåpmat.

Ett mindre välkänt mål som jag varmt rekommenderar är Wohlins nationalpark I Polen. Jag och några vänner brukar dra dit varje år i slutet av maj. Vi tar färjan från Ystad till Swinousjcie. Därifrån har man ca 15 km till Miedzyzdroje, bärnstenskustens pärla med fantastiska stränder, med hektiskt nöjesliv, gott om restauranger och boende från lyxiga Amber Baltic Hotel till prisvärda privatrum.

Från Miedzyzdroje har man fina cykelturer genom nationalparken genom lummiga bokskogar, små charmiga byar där tiden stått still. Kullerstensgator och storkbon på telefonstolparna är naturliga ingredienser.

Väl tillbaka i Miedzyzdroje på eftermiddagen kan man sätta sig på någon servering och avnjuta en god Pilsner Urquell medans solen dalar ner över Östersjön, fredens hav!

Som tillägg kan jag meddela att Tyskland ligger nära, jag trampade några mil på tysk mark, det finns spa och andra hälsokurer och en hyffsad golfbana.
Själv är jag dock i total avsaknad av bollsinne och instämmer i högt värderade, numera framlidne Hans Werthens påstående att golf är den mest primitiva form av jordbruk!

Miata

Miata är smeknamnet på världens mest tillverkade sportbil, Mazda Miata. Kanske ett klargörande på vad som är en sportbil är på sin plats, i dessa tider då många familjebilar har över 200 hästar och sjukligt överdrivna prestanda.
Det för mig givna svaret är: En sportbil är inte nödvändigtvis ett prestandamonster, däremot tvåsitsig i kupé eller cabutförande, har låg vikt, bra viktfördelning och seriösa hjulupphängningar. Bakhjulsdrift förstås, pigg varvillig motor och distinkt manuell växellåda. Körglädje har högsta prioritet.

Genom tiderna har det alltid funnits exklusiva dyra sportbilar. Britterna var först med överkomliga "folksportbilar" med märken som Triumph och MG som gjorde succé långt in på 60 talet tills debaclet med brittisk bilindustri var ett tragiskt faktum.

Sent 70 tal var sagan över med körglada prisbilliga cabbar. På 80 talet kom Escort cab, som förvisso inte var för dyr och gav rufs i håret och ganska pigg, åtminstone i XR3i utförande, men utan utsökta vägegenskaper var konceptet inte helgjutet.

1989, detta fantastiska år, då muren föll och euforin inte visste gränser, presenterades Mazda Miata, eller MX5, denna fantastiska klassiker.

Konceptet är rent plagiat, inte Triumph eller MG som ibland hävdas, även om epitetet  "folksportbil" är relevant.

Miata är mer eller mindre en råkopia på Lotus Elan, såväl utseendemässigt som tekniskt. Alla Elans goda egenskaper har bibehållits, de dåliga eleminerats.
Således har Miata hög kvalitet och driftsäkerhet, den som vill få detta verifierat kan lusläsa all tillgänglig statistik.

Jag är sedan många år lycklig ägare till en Miata och har många trevliga minnen från resor och turer med denna fina sportbil. Jag kommer återkomma till detta!

Välkommen till min nya blogg!

Detta är bloggpremiär för mig. Jag kommer ta upp frågor och ge synpunkter på sådant som intresserar mig, och med intresse följa upp ev respons.

RSS 2.0