Nattsvart för sydeuropas biltillverkare

Jag har alltid haft en faiblesse för franska och italienska bilar. Men det är en kärlek som eroderat i takt med att de blivit mer opersonliga med åren.

Skruvar vi tillbaka klockan till perioden från 50 till 80- talet, var de latinska bilarna speciella. Märken som FIAT, Alfa Romeo och Peugeot och Citroen hade stark identited, snygg design och var ofta tekniskt överlägsna tyska märken. Och japanska bilar hade en bra bit kvar, även om Toyota redan då var väldigt driftsäkra. Men de var primitiva och oestetiska.

Numera är det bara dyra italienska supersportbilar som Ferrari och Audiägda Lamborghini som håller fanan högt.

FIAT och Peugeot har svårt att försvara positionen mot koreanska KIA och Hyundai bland bruksbilar. Jag hörde i dag en förfärande nyhet: Den klassiska fabriken i Sochaux står i det närmaste stilla. Peugeot- Citroen har i ett desperat försök att få in pengar, sålt huvudkontoret i Paris.

Den nyligen lanserade 208 måste bli en succé. Jag provkörde en 208 och blev inte direkt upphetsad. En bra och kompetent småbil, men lite för dyr, inte så låg vikt som utlovat. En Suzuki Swift eller Kia Picanto framstår som mer prisvärda och har troligen högre kvalitet.

Kartan på bilmarknaden kommer ritas om, SAAB blir inte det sista bilmärket som läggs ner.

Vi får se hur FIAT lyckas med Chrysler. Det kanske går vägen. Notera att FIAT haft succé med retrodesignade 500. En annan ljuspunkt är att Alfa Romeo tillsammand med Mazda ska ta fram en roadster baserad på nästa generations Miata. Det kanske blir en rennässans för Alfa Romeo, efter diverse taffliga framhjulsdrivna modeller, en lätt, kompetent roadster med Mazdas överlägsna teknologi och förhoppningsvis en klassiskt vacker Alfa- design!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Kjellén

Rysliga nyheter! Sochaux står stilla? Minns min sex månader långa praktik 88-89. Vi var 25.000 anställda med egna buslinjer som forslade folk från hela regionen till och från fabriken. Är det slut med Peugeot i Sochaux dras även underleverantörerna med; Bilden av ett avindustrialiserat Europa och skuldsatt Europa blir konkret.

2012-06-17 @ 17:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0