Motorhaveri på Autobahn!

Motorhaverier är sällsynta nuförtiden. Vissa märken drabbas oftare än andra. SAAB var överrepresenterad, vissa Opel har haft problem med dåliga kamremmar, VW har haft trubbel med vevhusventilation med vissa bilar med korta körsträckor. 
 
Japanska bilar drabbas nästan aldrig av motorhaveri, om bilen är någorlunda servad. Ändå är det precis vad som inträffat på min Mazda MX-5!
 
Orsaken till detta är klarlagt: En klantig mekaniker monterade tändstift vid service för ett drygt år sedan, på Eklunds Bil, auktoriserad Mazdahandlare. Stiften är 7,5 mm för långa, hamnar otäckt nära kolven. Värmetal är fel, dessa stift passar andra Mazda, modell 3, 5 och 6.
 
För 200 mil sedan gjordes en liten oljeservice. Då kollas inte stiften. Dessa felaktiga stift har således funkat vid lugn körning i närmare 900 mil.
 
Den tråkiga händelsen inträffade på Autobahn, en bit innan Stralsund. På en frifartssträcka sa jag till min kompis: 
" Nu ska toppfarten testas". Navigatorn som visar exakt fart var på. Miatan varvade fint. 198 km/ h enligt mätaren. Jag höll gasen i botten i max 5 minuter. Och vad hände? Motorn tappade kraft och jag lyckades med hackande maskin ta mig över bron från Stralsund mot Rügen. Vägen var smal och hårt trafikerad, sista biten sköt vi bilen för hand mot en parkering, där vi kunde stå utan att bli överkörda!
 
Jag ringde SOS- alarm, och fick föredömlig hjälp. En bärgare var snabbt på plats, och tog bilen till Autohaus Gisbert Ohl, Mazdaverkstad. Mekanikern konsterade snabbt att stiften var orsaken. Och motorn är totalförstörd, kompression endast på en cylinder! Kolvar, ventiler... allt sönderbränt! ( och jag gissar att även katalysatorn fått sig en snyting!)
 
Vad händer nu? Bilen ska transporteras till Eklunds Bil, och en utbytesmotor monteras. Jag hoppas Eklunds tar sitt ansvar och står för alla kostnader, annars är jag beredd att vidta rättsliga åtgärder. Men Mazda Sverige är informerade och jag hoppas på en tillfredställande lösning.....
 
Fortsättning följer!

Bättre bilar, sämre förare?

Bilarna blir allt säkrare, både den passiva och aktiva säkerheten. Rekordfå dör eller skadas i trafiken. Till viss del måste det också bero på bättre vägar, fler motorvägar eller vägar med mitträcken.
 
En sak som möjligen blivit sämre är dom som kör. Flera spektakulära olyckor har skett i sommar. Ett problem är att många inte tycks ägna sig åt aktiv bilkörning. Man ställer in farthållaren och pysslar med smartnallen samtidigt, skickar sms, vilket är helt förkastligt!
 
Jag tror den bästa bilföraren är den som gillar att köra, som är alert och som finner nöje att hantera ratt, växelspak, gaspedal och som njuter av samspelet med sin bil.
 
Alla nonchalanta förare som hellre pysslar med annat borde inte få ratta!

RSS 2.0