Hermes damcykel

Idag fick min eminenta cykelverkstad ta in min Specialized Sirrus som snart rullat 700 mil, för byte av en smälld eker på bakhjulet.

Jag frågade om han hade någon lånecykel, då min cykel blir klar efter helgen. Jag såg att han tvekade lite, sedan trollade han fram en Hermes damcykel från 40- talet! I patinerat originalskick, allt krom är ersatt av rost. Den svarta lacken är gravt oxiderad, men intakt!

Endast sadeln och däcken och pedalerna är nya. Alla detaljer finns kvar, den vackra mässinskylten, dekormålningarna på plåtskärmarna. Fälgarna likaså, det sitter en smörjnippel vid centrum av framfälgen.

Min cykelhandlare bedyrade att allt funkar, men lyfte ett varningens finger att fotbromsen är aningens svag.

Jag var hänförd, knappt ett ljud undslapp min strupe! När jag väl grenslat hojen kunde jag bara instämma. Bromsen kräver ett bestämt tryck för att reagera, men annars, vilken kvalitetskänsla! Inget gnek, inget missljud.
Tung förstås, jag gissar på 25 kilo, två och en halv gång min 24 växlade Specialized.... Visst har det hänt saker sen 40- talet!

Jämfört med dagens cyklar är den i ärlighetens namn rätt tungtrampad. Dåtidens damer som cyklade mycket måste definitivt fått välsvarvade, muskulösa ben och allmänt snygg figur! (Gäller förstås även herrar!).

Man känner en vördnad över att en sån gammal cykel fortfarande fungerar. Innan jag lämnar tillbaka den patinerade skönheten ska jag fotografera den ordentligt. Mina tankar snurrar också kring om den möjligen är till salu....

Made in China

Ikväll filosoferade jag lite över var några mina prylar är tillverkade, och svaret är förstås ofta Kina!

Datorn från Samsung är tillverkad I Kina, mina bägge Nokiamobiler, min stereo och DVD från Philips. min ena Casioklocka också, den andra som är radiokontollerad är gjord i Thailand, också ett stort tillverkarland.
Min Braun rakapparat är också kinabyggd.... listan kan kan göras lång!

Undantag finns förstås: Min platteve från koreanska LG är gjord i Polen. Min bil, en Toyota Aygo tillverkas i Kolin, Tjeckien.
Min cykel av märket Specialized är gjord i Taiwan (Också ett Kina!)

Min dammsugare av märket Nilfisk framgår inte tillverkningslandet på etiketten, men jag skulle satsa en slant på...Kina, det står bara " Designad och produkutvecklad i Danmark".

Ett fåtal svensktillverkade produkter har jag.: Min älskade Kockumspis från 60 talet som fortfarande fungerar perfekt! Bara en sån sak som den vita emaljen som fortfarande blänker!
Mitt kylskåp från Electrolux är ganska ny, och gjord i Mariestad.
Jag har även två veterancyklar, en Crescent och DBS, tillverkade i Varberg, med vidunderlig kvalitet...

Medaljens baksida med billiga kinesiska varor är eländiga löner och arbetsvillkor. Dock verkar det som löner och förhållanden håller på att förbättras, det har varit några uppseendeväckande strejker i just Kina, och japanska företag har ibland tvingats gå med på kraftigt förbättrade löner och arbetsvillkor.
Helt logiskt, varför ska unga kinesiska arbetare slita livet ur sig för en spottstyver och se glittret och shoppinggalleriorna i Shanghai med fina varor de aldrig själva kan konsumera?

Priserna kommer därför gå upp på produkter. Och man behöver inte bli fattigare för det! En TV håller 10 år, en mobil 3-4, en bil 15....

Dock är det tveksamt om det någonsin mer kommer tillverkas spisar med Kockumskvalitet, som håller ett halvsekel eller mer, det är dessvärre mot kapitalismens principer om vinstmaximering....

Eller bilar som Volvo 940. Enkla, överdimensionerade, byggda för att rulla 50.000 mil eller mer. 

Slutet för den rödgröna alliansen

Så idag kungjordes det officielt, de rödgröna går skilda vägar. Ett positivt besked för Sverige och för regeringen och möjligen för Socialdemokraterena, som förlorat på samarbetet.

Många gråsossar av den gamla, hederliga skolan, är antikommunister och djupt skeptiska mot Ohly och hans postkommunister.
Andra, inom den konkurrensutsatta industrin, ser med djup skepsis på miljöpartiet, vars politik kommer avindustrialisera Sverige och hota vårt höga välstånd.

Frågan är hur Socialdemokratin åter ska bli ett verkligt stort statsbärande parti? Kanske den tiden för gott är förbi, och man kanske får nöja sig med att vara ett vanligt parti med 20- 25%?

Ett är högst troligt, efter nästa val kommer den politiska kartan se oerhört annorlunda ut. Tills dess, kan vi glädjas att vi har en stabil borgerlig regering under Reinfeldt och Borg!

Ett gott råd till KD

KD är ett döende parti. Nu diskuteras ett namnbyte för att hålla liv i liket ett tag till. Det är pinsamt, patetiskt.
Att överleva som ett "schysst", allmänborgerligt parti är dömt att misslyckas, med de " nya" smarta Moderaterna under den skickliga spinndoktorn Schlingmann som fiskar upp alla allmänborgerliga väljare.

Centern är också ett döende parti, jag läste idag i Aftonbladet att Centern tappat överallt, utom bland fåtaliga borgerliga väljare i storstäder som tycker att Moderaterna blivit för sossefierade som försvarar den svenska modellen. Själv håller jag med Anders Borg, den svenska ´modellen fungerar bra, att försämra arbetsrätt och turordningssystem skulle bara innebära mer oro och strejker, som vi har på kontinenten.

Folkpartiet kommer förbli ett småparti, men positionera sig till höger om Moderaterna och överleva.

Mitt råd till KD är köra det religiösa tugget hårdare och betona moralfrågor. Skicka fram Sacrédeus igen, skicka några ledande KD till USA och bli inbjudna till den där teepartyrörelsen, bjud in Sarah Pahlin.
Låt någon pastor Green uttala sig hårt mot homosexualitet och moraliskt förfall.
Självklart kommer alla upplysta liberaler och politiskt korrekta råma sig hesa, men KD:s existens är säkrad, 6 eller 7% kommer nicka gillande....

Sen har vi SD som rör om i grytan... Den analysen tar jag en annan gång!

Slutet för Pininfarina

Bilden på den vackra FIAT 124 spidern är illustrativ för en av Pininfarinas många vackra bilmodeller som förgyllt gatubilden i framförallt sydeuropa i decennier.

Nu är dock sagan snart slut. Som bekant har Pininfarina en fabrik i Uddevalla, som tillverkar Volvos C70 cabbar. Jag har varit totalt likgiltig inför dessa bilar, men erkännas skall, att senaste C60 cab är riktigt snygg, en av de mer lyckade plåtcabbarna.
Det verkar inte hjälpa, försäljningen går uselt och det är nog bara en tidsfråga innan Pininfarina drar sista sucken.

Visst görs det ruskigt snygga bilar idag, men i dagens globaliserade värld är den goda smaken densamma i alla världens hörn. Själv tycker jag inte allt förment snyggt är så snyggt egentligen, jag tilltalas inte alls av en tung "premium" Audi, vit, med grotesk grill i mattsvart och absurt feta 20 tums hjul.... En enligt min mening alltigenom hotfull och dyster prestanda och teknikmonster, en närmast fascistoid bil.

Den speciella latinska stil, med fransk och italiensk krydda som Pininfarina försåg tillverkare som Alfa Romeo och Peugeot under 60 och 70 talet är för alltid borta.

Entusiasten med tid och pengar köper sig förstås någon av dessa få kvarvarande bilar. Vi andra kan känna vemodig nostalgi genom att exempelvis titta på gamla filmer som "Mandomsprovet" där en ung Dustin Hoffman rattar en utsökt Alfa Romeo Duetto.

Underbara Autobahn, 10 mil söder om Hannover.


FIAT 124 cab, Pininfarina.... Så vacker!


Gott om tunnlar genom alperna


Undertecknad med hyrd Gitanecykel på Croisetten


Franskt öl är numera gott!


Snygg bild!


Rivieran


Resa till Cannes

Jag är nyss hemkommen från en trevlig men hektisk bilresa till Cannes på franska rivieran. 217 mil, enkel resa.

En god vän och hans nyinköpta bil, en Peugeot 207 fick agera resesällskap. Ingen dum kombination, vännen är lättsam och social och van bilförare, Peugeoten var förvånansvärt duglig med en pigg 120 hästars motor från mästertillverkaren BMW, samma maskin som SAAB nu ska köpa. En bränslesnål och trevlig motor!

Vi startade vid sjutiden från Skövde. Enligt navigatorn från Garmin skulle resan ta drygt 20 timmar, en teoretisk möjlig siffra....
I Hamburg fastnade vi i en tvåtimmarskö. Tanken var att vi skulle sluta vid sjutiden och checka in på något mysigt värdshus, istället körde vi till midnatt och tog in på ett förvånansvärt trivsamt motell för 72 euro, då fick vi en lägenhet med varsitt rum. Prisvärt!

Dag två gasade vi på, passerade Schweich och Italien, drog hela kustmotorvägen och anlände till hotellet strax före åtta på kvällen. Ett dopp i poolen och en uppfriskande dusch innan middagen.

Dagarna I Cannes hyrde vi cyklar av märket Gitane, ett klassiskt franskt märke, mest kosmetika, då cyklarna såg hur asiatiska ut som helst, allt nu för tiden tillverkas i Asien, troligen var bara dekalerna franska. Vanliga brukscyklar tillverkas inte längre i Frankrike eller Italien, endast ytterst exklusiva handbyggda.

Vädret var ljuvligt, i slutet av september, drygt 20 i luften och i vattnet. Perfekt för cykelturer och bad!

Cannes är förstås exklusivt, men prisnivån var inte så farlig, nu när kronan står i runt 9,20. Ungefär som hemma.
Hotellet var lyxigt och nära Croisetten och kostade 1000 kr pp och natt, men då hade vi en hel lägenhet. Lågsäsongspris förstås.

Hem åkte vi över den klassiska Route Napoléon och nattade i en liten dorf nära Fulda. Otroligt mysigt, enkelrummen kostade 42 euro med buffetfrukost. Värdshusvärden var en sirlig gentlemam som avskydde Sarkozy och ansåg att den franske presidenten kör europrojektet i sank....
Vid hotellet låg ett värsdhus, portionererna var grandiosa, min wienesrschitzel hade räckt för två, servitrisen tittade medlidande på mig när jag orkade drygt hälften av portionen.

Dagen därpå rullade milen snabbt genom Tyskland, i Puttgarden shoppade vi ett par lådor whisky och tjänade en dryg hundring per flaska, jämfört med Systembolaget.

Jag längtar redan tillbaka till rivieran, i vår blir det ett återbesök, fast då med lågprisflyg till Nice och sniffa mimosadoften!

RSS 2.0