Dagar i Nice

Jag tillbringade nyligen nägra angenäma dagar i Nice. Vi hyrde cyklar och gjorde dagsutflykter till Monte Carlo och Juan Les Pins. Lite kulturella var vi också och besökte Matisse muséet, musée d´art moderne och ett väldigt fint fotomuséum.

Kvällarna åt vi gott på en korsikansk bistro och diggade blues på ett trevligt ställe som hette Shapko.

Vi bodde på Villa La Tour i gamla stan. Kan varmt rekommenderas!

Intressanta bilar såg man förstås, rätt mycket cabbar, men bara ett par Mazda MX-5. Och runt Negresco några sjukt dyra lyxåk. Såna asociala vrålåk fyller mig oftast med avsmak. Visst är en Maserati Quattroporte klassikt vacker, men vi såg den dyraste Rolls cabben, vars namn jag inte lagt på minnet, men den är verkligen groteskt ful! Kantig, klumpig och enormt stor! Fy för fan!

Gladast blev jag över åsynen av en Citroen CV 2. Jan Myrdal som åkt långt bortom Europa i en sådan, hävdar att det är världens bästa bil. Jag brukar inte hålla med Myrdal om mycket, men här har en poäng.
En genialisk konstruktion, en verklig folkbil, enkel att serva, och hållbar. Den lilla tvåcylindriga boxermotorn har oljekylare och tål fullgaskörning och ökenhetta.

Kul var också att se en FIAT 500, om en bil kan kallas söt eller gullig vinner den priset. 500 har kommit i en ny retroversion, som man såg massor av. Visst är den läcker, som nya Mini, men charmig eller kult som originalet blir det förstås aldrig fråga om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0