Rolling Stones

Denna extremt långlivade grupp är formidabel. Dess medlemmmar har levt rövaren på alla upptänkliga sätt, ändå har de levt vidare under decennier och presterat.
 
För några månader sedan lyssnade jag på P1, och en recensent bedömde gruppens framgångsrecept: Trots allt ståhej, har fokus alltid varit att prestera och fokusera på framgång. Allt annat har varit underordnat..
 
Överfört på oss vardagliga knegare, som lever högst oglamoröst, vill jag rikta en eloge till alla som trots ibland besvärliga omständigheter, alltid gnetar på och sköter sitt jobb. De kan drabbas av skilsmässa, sjukdomar eller nära anhörigs bortgång. Men de fortsätter jobba på. Respekt!

Ju mer avancerat samhälle, ju mer korkade invånare.

Det är en paradox att den alltmer accelerande teknikutvecklingen gör allting enklare för vanligt folk. Självklart behövs en alltmer kompetent elit för att utveckla och underhålla all ny teknik. Men alla andra kan lugnt luta sig tillbaka och fördummas.
 
Några exempel: Allmänbildning blir allt mindre viktig. Låt oss anta att man diskuterar andra världskriget och är oense om några fakta. Bara att fiska fram mobilen och googla.
 
Mycket var svårare förr, som matematik. När jag gick i skolan på 70- talet var vi tvungna att lära oss att använda räknesticka, trots att miniräknarna gjort entré.
 
Att stava rätt var en självklarhet, det fanns inga datorer med rättstavningsprogram.
 
Dagens bilar är tekniska underverk, utvecklade av otroligt duktiga tekniker. Samtidigt blir de allt enklare att köra, även en kass förare klarar oftast körningen, tack vare alla hjälpande system.
 
På 50- talet var en förare oftast tvungna att kunna dubbeltrampa för att växla. Dagens förare har ingen susning om vad osynkade växellådor är. För att kunna starta motorn i kyla gällde det att ge lagon choke. Fråga en ungdom idag hur man chokar en motor,,,
 
ABS och antisladd har kommit under senare år. Förr kunde skickliga förare parera med gas, broms, och styrning . Mindre skickliga hamnade i diket, i bästa fall.
 
Kontentan, samhället blir alltmer avancerat, men det går allt bättre att klara sig som dumskalle.
 

MX 5 ND

Nu lanseras fjärde generationens Miata, benämd ND. De tekniska specifikationerna är fortfarande knapphändiga. Men något kortare, 3,97 meter lång. Drygt 100 kilo lättare än nuvarande NC. Snåla och varvvilliga skyaktiv motorer. Den minsta ger 130 hästar.
 
Det är ingen revolution, snarare en försiktig vässning av ett redan lyckat koncept. Och ingen extrem förbättring jämfört med min egen 126 hästars NC med tjänstevikt på 1155 kilo. Men priset lär alltjämt ligga på vettiga 250.000 kr.
 
Miata är fortsatt en bil för konnosörer. Runt en miljon tillverkade gör den till världens mest tillverkade sportbil.

RSS 2.0