Lägg ner SAS!

SAS är ett sånt där dinosarieflygbolag från tiden innan avregleringens tid. På den tiden det var snobbigt och glamoröst att flyga och statliga bolag utan konkurrens kunde ta hutlöst betalt.
 
Ryanairs VD O´Leary retar gallfeber på många med sina kontroversiella uttalanden, men jag har en känsla att han ofta träffar rätt. Bevisligen har Ryanair låga priser men går in motsats till snobbolagen med vinst. Sist sa han att ett flygplan bara är en buss med vingar och folk vill åka billigt och hellre lägger pengar på resmålet.
 
Ett bolag jag själv åkt några gånger och som funkar utmärkt är Norwegian. I höstas åkte vi till Prag från Stockholm för 850 kr tor. Det funkade utmärkt!
 
Nu ska Norwegian börja köra interkontinentalt, Stockholm- New York och Bangkok med nya Boeing Dreamlinern som är 30% bränslesnålare än en gammal Jumbojet. Pris från ett par, tre tusen tur och retur!
 
Idag skrev en flygexpert i SvD att SAS kanske klarar krisen kortsiktigt, men pengar fattas för att köpa de nya bränslesnåla planen.
 
I det perspektivet är det klokaste nog att snarast lägga ner SAS. Inga mer skattepengar till ingen nytta!

Miataägare igen!

Jag har varit utan Miata ett tag nu, Min förra bil var urprungsversionen, kallad NA, 91års modell. En modern Lotus Elan med pop up lyktor, fronten påminde lite om en nyfiken groda med strålkastarna uppe.
En synnerligen rolig bil, tjänstevikt endast 940 kilo och en varvvillig twincam motor på 116 hästar. Med enkel charm, men förstås utan modern komfort och säkerhetsutrustning: Inte ABS bromsar, airbags eller AC som naturligtvis är vettigt, men som all utrustning höjer vikten och försämrar prestanda och körglädje.
 
Nu befinner vi oss i nådens och finanskrisens år 2012. Den senaste versionen NC är förstås enormt mycket förbättrad, men grundkonceptet består.
En positiv effekt av krisen och seg bilmarknad är sjunkande priser. Nu har jag slagit till på en NC, 2006. Tysksåld, och fullservad. 6.600 mil. Krockkuddar, antisladd och annat som hör till en modern bil. Vikten har ökat till 1155 kilo och med 1.8 liters motor är effekten tillräckliga 126 hästar. Pris 110.000 kr är bättre än de 95.000 kr jag gav för min NA för 12 år sedan.
 
De flesta bilar idag är totalt i avsaknad av körglädje. Tunga, tystgående landsvägskryssare med sävliga reaktioner. Lätta småbilar bjuder fortfarande på en levande körkänsla. Men Miatan är unik. Trots att senaste generationen blivit tyngre och bekvämare är känslan intakt: Direkt, kommunikativ styrning. Låg tyngdpunkt, bakhjulsdrift. Varvvillig twincam motor, Och en underbart exakt växellåda med korta slag. Och tygsufflett som fälls ner på några sekunder. Miata finns numera med plåtcab. Inget för mig, den är fulare och tyngre..
 
Jag fram mot mot många, kurviga mil!
 
 

Sportbil

Jag återkommer med inlägg

Det går att göra klipp nu!

En positiv effekt av ekonomisk kris är att den som har pengar och själv inte är i desperat behov av att sälja kan göra klipp.
 
Under senaste tid har jag läst att bilköpare lockas med otroliga rabatter i EU just nu. Det gäller inte bara krismärken som Peugeot eller Opel, utan även lagerbilar av BMW, Mercedes och Volkswagen, märken som ännu klarat krisen.
 
Tyvärr är det svåra att få betalt för bytesbilen. Vissa märken vill inte handlarna ens ta som inbyte överhuvud taget.
 
Några intressanta Mazda Miata finns också. På bytbil finns en 2010 Takara Edition för 149.000 kr som rullat 1000 mil. Och en 2007, en ägare som rullat 3,500 mil för 124.500 kr
 
Också av intresse är ett par 2006, ca 7000 mil för 110, 000 kr. Detta handlar om fullservade enägarbilar med full dokumentation, Det finns förstås ännu billigare, men då är det det dubiösa handlare, och det kan vara fusklagade krockade importbilar.
 
De kan vara riktigt billiga, utan att för den skull vara ett bra köp.

RSS 2.0