Drömbilen

För många är drömbilen en maffig tolvcylindrig Ferrari. Eller någon fantasilös överviktig Audi, alternativt fläskig Mercedes.

Enligt min mening är dagens supersportbilar vämjeliga monsterbilar, dinousarier!

Lotus gör förstås lätta och högpresterande kärror. Fast dyra.

Idag såg jag en reklamfilm från sextiotalets Honda S600. Den satte igång fantasin. Nu har kultbilen Mazda MX5 blivit för tung, välutrustad och bekväm.

Tänk om någon tillverkare gjorde en enkel, lätt och prisbillig sportbil. Bakhjulsdriven förstås, max 700 kilo tjänstevikt. Enklast tänkbart utrustad, minimalistisk.

Inte så krocksäker, men desto vägsäkrare!

Honda, om någon tillverkare borde kunna fixa detta, tillverkad i Kina eller Indien för lägsta pris.

Ännu en våt dröm, som inte nödvändigtvis anspelar på sex!

Ibland är det lika roligt att få rätt, som att felbedöma!

Ingen är gladare än jag att kronan nu stärkts rejält mot euron, och nosar på 9,20. Min förestående semesterresa till Frankrike blir härmed avsevärt billigare än den hade blivit för bara några månader sedan.

En person vi bör rikta tacksamhet mot är Riksgäldens Bo Lundgren, som genom valutaaffärer kammat hem drygt 6 miljarder kronor till svenska staten.

Däremot verkar mina råd om börsen stämma, Ratos har stigit avsevärt under senare tid. Även SSAB visar god vigör.

Om vi nu ändå pysslar med spådomar, hoppas jag verkligen Alliansen segrar. Hörde debatten på radion idag, och tanken på de rödgröna vid makten förfärar verkligen!

Bara en sådan sak som höjd kilometerskatt kommer slå hårt mot tillväxten, och göra allt dyrare, även kollektivtrafik.

Sämre tillväxt, höjda räntor, troligen försvagad valuta, mer bidrag, färre riktiga jobb... Allt blir sämre med de rödgröna och jag hoppas verkligen opinionsmätningarna stämmer!

RSS 2.0