Vinter.

Jag tillhör inte vinterälskarna. Det går an med med någon plusgrad och snöfritt. Så jag hoppas på en mild vinter. Miatan ställdes av för några veckor sedan, när vägarna börjar saltas. Jag vill egentligen inte utsätta någon bil för salteländet, och absolut inte Miatan som jag tänkt behålla länge. Vore det riktigt krispiga och kalla vintervägar med rejäl kyla och garanterat rent och saltfritt, skulle jag överväga en Miatatur. Bakhjulsdrift och fin balans är roligt även på vintervägar. Man kan roa sig med att drifta i beskedlig fart. På torr asfalt fodras mer fart och till priset av däcksskrik för att uppnå samma effekt. En kompromiss är regnvåt asfalt, där greppet är mer sladdvänligt.
 
När man pratar Miata, finns ett motto, beroende på version. Originalet, NA, har en charm som endast äldre brittiska sportbilar kan aspirera på. Senaste version, NC; är avgjort förbättrad. Mottot lyder: "NC is a better car, NA is a better Miata". Ligger ett korn av visdom i detta!
 

Debaclet i Sveriges riksdag

Vissa saker förvånar. De flesta proffstyckare och intellektuella trodde inte att SD skulle fälla budgeten. Jag var helt övertygad om att så skulle ske. Ur SD:s synvinkel har man handlat helt rationellt. Ingen vill varken tala eller samarbeta med SD, alltså handlar det om att maximera sitt inflytande på alternativt bästa sätt.
 
Det som händer nu är ingen katastrof. Löfven får administrera en alliansbudget, som kommer gälla under 2015. Vi som inte gillar rödgrönt har ingen anledning att sörja.
 
Vad händer efter valet? Jag tror inte förändringarna blir enorma, SD lär fortsätta öka till 16 eller 18 procent och förbli förstärkt vågmästare. Jag vågar inte sia om alliansen eller de rödgröna blir störst. Frågan är hur det går att regera i minoritet i framtiden?

RSS 2.0