Årets bil 2012, en total flopp

Chevrolet Volt har framställts som GM:s frälsare. Jag trodde själv ett tag på konceptet, att den kunde bli ett seriöst hot mot den hittils enda verkligt fungerande hybriden, Toyota Prius. Finessen är den visavi Prius imponerande långa räckvidden på enbart el.

Döm om min förvåning, då den visar sig i verklig trafik dra över en liter bensin milen, när elen är slut, visserligen efter 6-7 mil.

En dyr bil för nära halvmiljonen, som bara lämpar sig för kortare sträckor!

Den har därför blivit ett fiasko i USA. I Europa heter samma bil Opel Ampera och blev otroligt nog utsedd till årets bil.
Opel är ett bilmärke på dekis, fortfarande ägt av GM.

Ampera verkar trots utmärkelsen bli ett totalfiasko. Jag brukar ha koll på bilar, och har hittils inte sett en enda Ampera! Som jämförelse har jag sett en del nya SAAB 9-5, trots att ytterst få såldes innan konkursen.

Nattsvart, GM och Opel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0