Vilket bilmärke blir nästa att konkursa?

Katastrofen är ett faktum för franska Peugeot- Citroen. En förlust på över 800 miljoner Euro! Och Renault tappade runt 17 %..... Det är bara att titta i tidningars ekonomisidor, och förfasas.
 
Den nye presidenten Hollande försöker desperat hjälpa till så gott han kan, med löften om satsningar på miljöbilar och elbilar.... Känns det bekant? Vissa utfästelser gjordes angående SAAB via EIB- lån, till ingen nytta.
 
Och att Peugeot nu ska samarbeta med GM och Opel, känns inte betryggande. De är också loosers, och GM har misshandlat Opel länge, där Chevrolet är globalt, vilket Opel inte tillåts bli av internkonkurrensskäl...
 
Fords europeiska division loosade i runda svängar 1 miljard dollar.
 
Samtidigt går sydkoreanska Huyndai och KIA bra, även i Europa. Snygga bilar med hög kvalitet till rätt pris! Sorgligt nog har inte fransmännen längre försprång på tekniskt avant garde och speciell design, som var fallet för 40 år sen.
 
Enda sättet för Hollande att rädda fransk bilindustri är att sätta skyddstullar mot Korea, som man gjorde mot Japan på 60 och 70- talet. Men funkar det i dagens globaliserade värld?
 
Samtidigt går de tyska bilmärkena bra, utom nämnda och GM ägda Opel.
 
Jag tillhör de som smutskastat Mercedes- Benz, men måste erkänna att nya A- Klass och B- Klass verkar väldigt lyckade. Designen på nya A- Klass är snitsig, och den verkar rentav prisvärd, vilket sällan varit fallet med en Mercedes!
 
Mycket riktigt verkar försäljningen gå som tåget, trots finanskris. Fabriken i Tyskland och Ungern räcker inte, nu fick finska Valmet i uppdrag att tillverka A- klass, där man tidigare gjort SAAB med bra kvalitet och Audi TT. Synd att inte Trollhättan kom ifråga....
 
Sammanfattningsvis, biltillverkare som de tyska som är verligt globala klarar sig bra. De som bara har sin bas i Europa befinner sig på randen till sammanbrott..

Trabant bättre bil än Mercedes?

Jag anser att Mercedes är ett överreklamerat bilmärke, Rost och allsköns kvalitetsproblem har kantat märket de senaste åren. Konstigt nog tycks en teflonstämpel gälla Mercedes, vinst och försäljning slår rekord och varumärket kvarstår som urstarkt.... Så jag har väl helt enkelt fel, marknaden har ju alltid rätt, eller hur?
 
Det numera insomnade Östtyska bilmärket Trabant har däremot alltid hånats, inte nödvändigtvis alltid av bilexperter, utan av folk som av politiska skäl avskytt DDR.
 
Om vi håller oss till fakta, var Trabant verkligen så usel? Idag är Trabant en kultbil, i motsats till den också i DDR producerade " mellanklassbilen" Wartburg.
 
Visst var Trabant gammaldags och primitiv och långt ifrån en VW Golf, som arbetarklassen i Västtyskland rattade. I grunden var Trabant en sunt konstruerad bil, med 50 tals mått mätt, men det skedde ingen produktutveckling. Socialismens ineffektivitet i ett nötskal.
 
Det roliga händer efter murens fall. Mercedes lanserar småbilen A Klass. En kass bil ska det visa sig. En störig svensk motorjournalist, Robert Collin avslöjar A klassens usla vägegenskaper i vad som kallas " älgtest" ( en simulerad undanmanöver).  Ridå för Mercedes, A- klass välter!
 
Mercedes reagerar med arrogans, förlöjligar Collin och han blir portad i flera år på premiärvisningar.
 
Det verkligt komiska sker när några tyska journalister utför " älgtestet" med en Trabant. Och hör och häpna, Trabanten rinner fint mellan konerna, utan vältningstendenser. Alltså, Trabant bättre än Mercedes! Dock är det inte så märkligt, Trabant hade låg vikt, låg tyngdpunt i motsats till A Klass och naturlagar rår inte ens Mercedes på.

Körglädje

I denna nådens år 2012 prata om körglada bilar är säkert i vissa betraktares ögon ytterst suspekt. Vadå, det råder finanskris, miljökris och allsköns elände! Att i det läget komma och propagera för bilkörning som ett nöje och njutning är väl närmast kriminellt!
 
Låt mig därför slå fast vissa sanningar. Körgädje handlar inte om 500 eller 1000 hästkrafter. Det finns några såna bilar att köpa, och de är oftast bångstyriga och knappast kul, utom möjligen på ett flygfält. Namnet Koenigsegg kanske ger en hint?
 
Nej, låt oss gå till sunda basfakta: Låg tyngdpunkt, låg vikt, ett hjul i varje hörn, en exakt kuggstångsstyrning. Hörde jag någon nämna Alec Issigonis genialiska Austin Mini? Jag hörde rätt!
 
Ett tips är att de flesta av dagens småbilar, byggda efter Minis principer, alltid ger ett visst mått av körglädje, En stadsjeep ger det aldrig, trots sjuk hög prislapp.
 
Igår körde jag en äkta körglad bil: Toyota GT 86. Den har alla de rätta ingredienserna, och priset är lågt jämfört med en tysk bumsebil, men ändå respektabla 300. 000 kr.
 
Det finns glädjande nog billigare alternativ, dock med mer modesta prestanda. En sprillans ny Mazda Miata kan fås för drygt 200. 000 kr. Lägre effekt och inte riktigt lika krispigt väguppträdande, men cab ger vindrufs i håret.
 
För 160. 000 kr får du en Suzuki Swift Sport. Mycket prisvärd och " onödigt" rolig som det framhålls i reklamen.
 
För den som inte vill eller kan lägga massa stålar återstår en begagnad Miata. Priset har sjunkit, man kan hitta ett fint exemplar från 50.000 kr eller rent av mindre. Och vidunderlig kvalitet ger många körglada mil!
 
 
 
 
 

Hans Villius intervjuar Herbert Tingsten

Allt var inte bättre för, troligen är det mesta bättre numera, men vissa saker var bättre förr. Hans Villius avled för någon vecka sedan, och han lämnar ett tomrum efter sig. Jag minns hans dokumentärer om Sovjet och andra världskriget, och det var alltid en suggestiv och förtätad atmosfär i hans dokumentärer.
 
Herbert Tingsten är en herre med knivskarpt intellekt som kristallklart argumenterade mot totalisarism och vänstersekterism som florerade bland intellektuella under 1900 talet.
 
Idag kollade jag på SVT play med min nya smartphone, och hittade en intervju där en ung Hans Villius intervjuar Herbert Tingsten om Chamberlain, Churchill och eftergiftspolitiken gentemot Hitler.
Det är helt enkelt lysande! Man slås av det välformulerade. Men också den avspända tonen. Villius ställer en fråga. Tingsten ger ett långt svar, men utan onödig utfyllnad. Villius låter Tingsten tala till punkt! I motsats till dagens hetsiga snuttifiering finns ingen tidspress! Dessa herrar låter samtalet ta den tid som krävs! Tingsten tänder eftertänksamt en cigarr och låter en halv minut gå, innan han levelerar ett adekvat svar.
 
Det är helt enkelt underbart! Kolla på SVT play!

RSS 2.0