Made in China

Ikväll filosoferade jag lite över var några mina prylar är tillverkade, och svaret är förstås ofta Kina!

Datorn från Samsung är tillverkad I Kina, mina bägge Nokiamobiler, min stereo och DVD från Philips. min ena Casioklocka också, den andra som är radiokontollerad är gjord i Thailand, också ett stort tillverkarland.
Min Braun rakapparat är också kinabyggd.... listan kan kan göras lång!

Undantag finns förstås: Min platteve från koreanska LG är gjord i Polen. Min bil, en Toyota Aygo tillverkas i Kolin, Tjeckien.
Min cykel av märket Specialized är gjord i Taiwan (Också ett Kina!)

Min dammsugare av märket Nilfisk framgår inte tillverkningslandet på etiketten, men jag skulle satsa en slant på...Kina, det står bara " Designad och produkutvecklad i Danmark".

Ett fåtal svensktillverkade produkter har jag.: Min älskade Kockumspis från 60 talet som fortfarande fungerar perfekt! Bara en sån sak som den vita emaljen som fortfarande blänker!
Mitt kylskåp från Electrolux är ganska ny, och gjord i Mariestad.
Jag har även två veterancyklar, en Crescent och DBS, tillverkade i Varberg, med vidunderlig kvalitet...

Medaljens baksida med billiga kinesiska varor är eländiga löner och arbetsvillkor. Dock verkar det som löner och förhållanden håller på att förbättras, det har varit några uppseendeväckande strejker i just Kina, och japanska företag har ibland tvingats gå med på kraftigt förbättrade löner och arbetsvillkor.
Helt logiskt, varför ska unga kinesiska arbetare slita livet ur sig för en spottstyver och se glittret och shoppinggalleriorna i Shanghai med fina varor de aldrig själva kan konsumera?

Priserna kommer därför gå upp på produkter. Och man behöver inte bli fattigare för det! En TV håller 10 år, en mobil 3-4, en bil 15....

Dock är det tveksamt om det någonsin mer kommer tillverkas spisar med Kockumskvalitet, som håller ett halvsekel eller mer, det är dessvärre mot kapitalismens principer om vinstmaximering....

Eller bilar som Volvo 940. Enkla, överdimensionerade, byggda för att rulla 50.000 mil eller mer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0