Slutet för Pininfarina

Bilden på den vackra FIAT 124 spidern är illustrativ för en av Pininfarinas många vackra bilmodeller som förgyllt gatubilden i framförallt sydeuropa i decennier.

Nu är dock sagan snart slut. Som bekant har Pininfarina en fabrik i Uddevalla, som tillverkar Volvos C70 cabbar. Jag har varit totalt likgiltig inför dessa bilar, men erkännas skall, att senaste C60 cab är riktigt snygg, en av de mer lyckade plåtcabbarna.
Det verkar inte hjälpa, försäljningen går uselt och det är nog bara en tidsfråga innan Pininfarina drar sista sucken.

Visst görs det ruskigt snygga bilar idag, men i dagens globaliserade värld är den goda smaken densamma i alla världens hörn. Själv tycker jag inte allt förment snyggt är så snyggt egentligen, jag tilltalas inte alls av en tung "premium" Audi, vit, med grotesk grill i mattsvart och absurt feta 20 tums hjul.... En enligt min mening alltigenom hotfull och dyster prestanda och teknikmonster, en närmast fascistoid bil.

Den speciella latinska stil, med fransk och italiensk krydda som Pininfarina försåg tillverkare som Alfa Romeo och Peugeot under 60 och 70 talet är för alltid borta.

Entusiasten med tid och pengar köper sig förstås någon av dessa få kvarvarande bilar. Vi andra kan känna vemodig nostalgi genom att exempelvis titta på gamla filmer som "Mandomsprovet" där en ung Dustin Hoffman rattar en utsökt Alfa Romeo Duetto.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0