Volvoreklam och hamburgare

Informationsflödet är abnormt stort, och den som önskar göra reklam för något möts av en frustrerande verklighet där även en smart utformad nyhet riskerar att drunkna i flödet.
 
För bara så där 30 år sedan mottogs varje produktförändring hos Volvo med så stort intresse att det omnämndes i TV. Reklamen vi minns om " 6-8 brödskivor" om dagen var inte alls från Socialstyrelsen, utan kom från LRF.
 
Därför är senaste veckans Zlatanreklam för Volvo oerhört lyckad. Hade Volvo bara satt in en annons i alla dagstidningar om hur oerhört bra Volvo är, säker, komfortabel och anpassad för krävande svenska förhållanden, så hade de flesta gäspat, frånsett en liten klick tillhörande Volvo fanclub. Vi vet redan att Volvo är bra.
Nu har man lyckats få alla att gå igång, även kultursidor, och Volvo får massa gratisuppmärksamhet! Att vissa är kritiska saknar betydelse.
 
Samma smarta drag av LRF att bjuda skolelever på hamburgare en köttfri skolmatsdag. Det är kontroversiellt och har fått mycket kritik. Men debatten går hög, och utspelet uppmärksammas, och syftet är uppnått, man har lyckats tränga igenom mediebruset och skapa debatt.
 
Detta är exempel på hur smarta pr- nissar agerat. Bara att gratulera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0