Vinter.

Jag tillhör inte vinterälskarna. Det går an med med någon plusgrad och snöfritt. Så jag hoppas på en mild vinter. Miatan ställdes av för några veckor sedan, när vägarna börjar saltas. Jag vill egentligen inte utsätta någon bil för salteländet, och absolut inte Miatan som jag tänkt behålla länge. Vore det riktigt krispiga och kalla vintervägar med rejäl kyla och garanterat rent och saltfritt, skulle jag överväga en Miatatur. Bakhjulsdrift och fin balans är roligt även på vintervägar. Man kan roa sig med att drifta i beskedlig fart. På torr asfalt fodras mer fart och till priset av däcksskrik för att uppnå samma effekt. En kompromiss är regnvåt asfalt, där greppet är mer sladdvänligt.
 
När man pratar Miata, finns ett motto, beroende på version. Originalet, NA, har en charm som endast äldre brittiska sportbilar kan aspirera på. Senaste version, NC; är avgjort förbättrad. Mottot lyder: "NC is a better car, NA is a better Miata". Ligger ett korn av visdom i detta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0