Investera i bilar?

Nästan alla bilaffärer är usla, ju dyrare " premiumbil" du köper, desto mer pengar slängda i sjön. Din dyra Audi eller Mercedes har ofta tappat hundratusentals kronor efter något år.... Pengar du kunde haft roligare för, eller hur?
 
Men det finns förstås undantag: En måsvinge Mercedes SL från 50- talet i rätt skick är värd flera miljoner. En Bugatti Royale kanske 10 miljoner. En Auto- Union från 30- talet, de ytterst få som finns kvar, når himmelska värden, likt ett sällsynt konstverk.
 
Men det handlar om undantag. Ägare av mer prosaiska bilar har sett värdet sjunka under senare år. MG MGB, världens näst mest tillverkade sportbil ( Mazda MX-5 Miata är etta), har sjunkit rejält i pris under senare år. Ett fint exemplar kan nu fås för runt 75,000 kr. Med tanke på kostnaden att renovera eller hålla en gammal MG i gott skick framstår det inte som en lysande affär för säljaren, men fyndchanser finns för köpare nu i finanskrisens tidevarv.
 
En trevlig utveckling för oss som vill kunna köpa en rolig bil till rätt peng.
 
Världens mest tillverkade sportbil, Mazda MX-5 Miata har aldrig varit så tillgänglig som nu. Hur förträfflig och körglad den än är, kommer den likt salig MGB aldrig bli en dyr raritet. Det har redan tillverkats över en miljon Miator, och tillverkningen rullar på, Eftersom den är så vanlig, faller värdet nästan som en vanlig bil. Man kan få en Miata i skapligt bruksskick från 30.000 kr. Då pratar vi en patinerad men funktionsduglig första generationens NA. En riktig fin original NA lågmilare kan nog hamna på 80.000 kr. En sån bil kan möjligen stiga i värde eftersom de börjar bli ovanliga. Men då bör den nog användas försiktigt. En renoverad bil blir aldrig lika värdefull som en lågmilare original.
 
Min NC från 2006 blir nog aldrig en samlarbil. Däremot kan den nog ge många år med glädjefyllda mil!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0