Min andra Miata

Min första MX-5 var en av de första som såldes i Sverige 1991. Jag köpte den begagnad år 2000 och behöll den 8 år.
 
Min nuvarande är en tyskimporterad 2006 av senaste generationen NC, köpt förra hösten.
 
Frågan är vilken man föredrar? Ett problem med kultbilar, är att efterträdare ofta tappar i attraktionskraft. De blir fulare, mer komplicerade, och riskerar till slut att hamna i träsket trista kommittébilar där en massa folk fått tänka till, och den kompromisslösa originalidén till slut är för evigt förlorad.
 
När det gäller Miata, tycker jag ändå man framgångsrikt lyckats fila på konceptet. Man är fortfarande trogen originalkonceptet, utan alltför mycket kompromissser. Det handlar fortfarande om en lätt, bakhjulsdriven roadster med enorm körglädje.
 
Den mest kritiska frågan som kan ställas: Är senaste NC lika rolig att köra som originalet? Svaret är inte givet, NC är trots viss bantning 150 kilo tyngre ( mer säkerhetsutrustning och komfortprylar). Ökad vikt ger sävligare reaktioner, men fortfarande är Miata något av det kvickaste som finns på fyra hjul.
 
En sak man uppskattar är den förbättrade vridstyvheten: Alla cabbar jag hittils kört har flexat, inte NC, den är gedigen som de bästa täckta bilarna.
 
Sedan är man tacksam över säkerhetsutrustningen: 4 airbags, ABS bromsar och antissladd. På första NA fanns endast säkerhetsbälten..
 
Mest uppskattar jag antisladdsystemet. På allmän väg kopplar jag i princip aldrig ur det. Systemet tillåter viss sladd, men aldrig okontrollerat. Vill man pyssla med spektakulära bredsladdar bör det ske på avhyst bana!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0