Nästa generation Miata

Om ett par år är det dags för nästa generation. Ett problem konstruktörer och designers har att brottas med, är att göra den nya produkten ännu mer attraktiv än föregångaren.
 
Det finns många exempel med mindre lyckade uppföljare: Datsun 240 Z, en ikon bland sportvagnar. Efterfäljare 260 och 280 blev tyngre och tristare. Första generationens Golf GTI. Peugeot 205 GTI. Vad hände sen? Ni förstår poängen.
 
Dock verkar ryktena lovande: Ytterligare sänkt vikt, kanske ner mot ett ton. En liten turbomotor på 200 hästar. Min enda farhåga är att priset drar iväg, och epitetet " folksportbil" blir mindre relevant. Dock kommer det alltid finnas prisvärda begagnade miator till lågt pris.
 
En intressant detalj är samarbetet med Alfa Romeo. Ett varumärke som trots långvarig misshandel osar exklusivitet och sportighet.
Alfa Romeo saknar idag möjlighet att utveckla en attraktiv roadster. Framhjulsdrivna GTV är pinsam i alla avseenden och bör glömmas skyndsamt...
 
Nu verkar upplägget vara att nästa MX5 och Alfa roadster delar teknik och tillverkas i Mazdas fabrik i Hiroshima. Det borgar för hög produktkvalitet. Alfan blir exklusivare och dyrare med Pininfarinadesign. Jag såg några bilder på nätet och den såg ut att vara en klassiskt vacker bil, som gamla Duetto, en sån som Dustin Hoffman rattade i filmen " Mandomsprovet".
 
Det finns hopp bland alla trista bilprodukter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0