Vår!

Vintern har varit rent sibirisk i år. Växthuseffekten känns avlägsen. För något år sedan kunde man läsa om att de milda, regniga vintrarna var en följd av växthusgaser och att snö snart är en sällsynthet i södra Sverige. Nu har vi istället fått några rejält kalla och långa vintrar. Enligt nya rön kan den paradoxala effekten av Jordens uppvärmning bli kallare vintrar i norra Europa pga jetströmmar som bidrar till att parkera isande högtryck....
 
Nu ska jag inte raljera för mycket, klimatvetenskap är extremt komplicerad och forskarna får bättre data för varje år. De gör nog så gott de kan och jag tror inte på några grumliga konspirationsteorier.
 
Nu verkar dock våren äntligen vara på gång. SMHI spår sol och upp mot 15 grader nästa vecka. Min i höstas inköpta Mazda MX5 Miata har stått avställd i varmgarage under vintern.
Förra veckan skedde premiärturen. Solen gassade, men det var endast någon plusgrad. Jag fällde ner suffletten en stund, men det drog obehagligt kallt.
 
Egentligen är det väl ingen vettig människa som köper cab i Sverige, med vårt usla klimat. Ändå är det ett mycket vettigare alternativ till MC. Man slipper svettiga skinnställ och kan njuta av frisk luft iförd shorts och pikétröja. När regnet öser ner är det bara att fälla upp suffletten. Långa transportsträckor sitter man bekvämt med stängd sufflett och AC:n på, som i vilken trist komfortbil som helst.
Är det mer körglädge i en MC? Personligen skulle jag aldrig våga piska en potent MC, ens på bana. Men att ladda på en kurvig bergsväg med gles trafik eller på en lämplig bana är ett sant nöje i en Miata, där känslan av kontroll är total.
 
I år firar svenska Miataklubben 20 år. Aktiviter kring detta är förstås inplanerade. Bl.a en roadshow genom Sverige i juni. Kanske jag hänger med en delsträcka, Trollhättan- Halmstad.
 
Jag kommer jobba hela sommaren. Men några dagar, kanske en vecka drar jag någonstans söderut. Eventuellt bara Skåne, men det skulle vara kul att dra utomland, exempelvis Tatrabergen, Zakopane- Kosice, en underbart kurvig väg genom vackra trakter. Eller ta färjan till Polen och sniffa längs med bärnstenskusten....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0