Vilket bilmärke blir nästa att konkursa?

Katastrofen är ett faktum för franska Peugeot- Citroen. En förlust på över 800 miljoner Euro! Och Renault tappade runt 17 %..... Det är bara att titta i tidningars ekonomisidor, och förfasas.
 
Den nye presidenten Hollande försöker desperat hjälpa till så gott han kan, med löften om satsningar på miljöbilar och elbilar.... Känns det bekant? Vissa utfästelser gjordes angående SAAB via EIB- lån, till ingen nytta.
 
Och att Peugeot nu ska samarbeta med GM och Opel, känns inte betryggande. De är också loosers, och GM har misshandlat Opel länge, där Chevrolet är globalt, vilket Opel inte tillåts bli av internkonkurrensskäl...
 
Fords europeiska division loosade i runda svängar 1 miljard dollar.
 
Samtidigt går sydkoreanska Huyndai och KIA bra, även i Europa. Snygga bilar med hög kvalitet till rätt pris! Sorgligt nog har inte fransmännen längre försprång på tekniskt avant garde och speciell design, som var fallet för 40 år sen.
 
Enda sättet för Hollande att rädda fransk bilindustri är att sätta skyddstullar mot Korea, som man gjorde mot Japan på 60 och 70- talet. Men funkar det i dagens globaliserade värld?
 
Samtidigt går de tyska bilmärkena bra, utom nämnda och GM ägda Opel.
 
Jag tillhör de som smutskastat Mercedes- Benz, men måste erkänna att nya A- Klass och B- Klass verkar väldigt lyckade. Designen på nya A- Klass är snitsig, och den verkar rentav prisvärd, vilket sällan varit fallet med en Mercedes!
 
Mycket riktigt verkar försäljningen gå som tåget, trots finanskris. Fabriken i Tyskland och Ungern räcker inte, nu fick finska Valmet i uppdrag att tillverka A- klass, där man tidigare gjort SAAB med bra kvalitet och Audi TT. Synd att inte Trollhättan kom ifråga....
 
Sammanfattningsvis, biltillverkare som de tyska som är verligt globala klarar sig bra. De som bara har sin bas i Europa befinner sig på randen till sammanbrott..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0