Trabant bättre bil än Mercedes?

Jag anser att Mercedes är ett överreklamerat bilmärke, Rost och allsköns kvalitetsproblem har kantat märket de senaste åren. Konstigt nog tycks en teflonstämpel gälla Mercedes, vinst och försäljning slår rekord och varumärket kvarstår som urstarkt.... Så jag har väl helt enkelt fel, marknaden har ju alltid rätt, eller hur?
 
Det numera insomnade Östtyska bilmärket Trabant har däremot alltid hånats, inte nödvändigtvis alltid av bilexperter, utan av folk som av politiska skäl avskytt DDR.
 
Om vi håller oss till fakta, var Trabant verkligen så usel? Idag är Trabant en kultbil, i motsats till den också i DDR producerade " mellanklassbilen" Wartburg.
 
Visst var Trabant gammaldags och primitiv och långt ifrån en VW Golf, som arbetarklassen i Västtyskland rattade. I grunden var Trabant en sunt konstruerad bil, med 50 tals mått mätt, men det skedde ingen produktutveckling. Socialismens ineffektivitet i ett nötskal.
 
Det roliga händer efter murens fall. Mercedes lanserar småbilen A Klass. En kass bil ska det visa sig. En störig svensk motorjournalist, Robert Collin avslöjar A klassens usla vägegenskaper i vad som kallas " älgtest" ( en simulerad undanmanöver).  Ridå för Mercedes, A- klass välter!
 
Mercedes reagerar med arrogans, förlöjligar Collin och han blir portad i flera år på premiärvisningar.
 
Det verkligt komiska sker när några tyska journalister utför " älgtestet" med en Trabant. Och hör och häpna, Trabanten rinner fint mellan konerna, utan vältningstendenser. Alltså, Trabant bättre än Mercedes! Dock är det inte så märkligt, Trabant hade låg vikt, låg tyngdpunt i motsats till A Klass och naturlagar rår inte ens Mercedes på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0