Körglädje

I denna nådens år 2012 prata om körglada bilar är säkert i vissa betraktares ögon ytterst suspekt. Vadå, det råder finanskris, miljökris och allsköns elände! Att i det läget komma och propagera för bilkörning som ett nöje och njutning är väl närmast kriminellt!
 
Låt mig därför slå fast vissa sanningar. Körgädje handlar inte om 500 eller 1000 hästkrafter. Det finns några såna bilar att köpa, och de är oftast bångstyriga och knappast kul, utom möjligen på ett flygfält. Namnet Koenigsegg kanske ger en hint?
 
Nej, låt oss gå till sunda basfakta: Låg tyngdpunkt, låg vikt, ett hjul i varje hörn, en exakt kuggstångsstyrning. Hörde jag någon nämna Alec Issigonis genialiska Austin Mini? Jag hörde rätt!
 
Ett tips är att de flesta av dagens småbilar, byggda efter Minis principer, alltid ger ett visst mått av körglädje, En stadsjeep ger det aldrig, trots sjuk hög prislapp.
 
Igår körde jag en äkta körglad bil: Toyota GT 86. Den har alla de rätta ingredienserna, och priset är lågt jämfört med en tysk bumsebil, men ändå respektabla 300. 000 kr.
 
Det finns glädjande nog billigare alternativ, dock med mer modesta prestanda. En sprillans ny Mazda Miata kan fås för drygt 200. 000 kr. Lägre effekt och inte riktigt lika krispigt väguppträdande, men cab ger vindrufs i håret.
 
För 160. 000 kr får du en Suzuki Swift Sport. Mycket prisvärd och " onödigt" rolig som det framhålls i reklamen.
 
För den som inte vill eller kan lägga massa stålar återstår en begagnad Miata. Priset har sjunkit, man kan hitta ett fint exemplar från 50.000 kr eller rent av mindre. Och vidunderlig kvalitet ger många körglada mil!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0