Frihet och trygghet

För ett tag sedan fick jag frågan vilket ord som betyder mest för mig: Spontant svarade jag " frihet".
Men vad betyder egentligen frihet? Själv tänker jag spontant att kunna leva det liv jag vill, och göra det jag vill.

Konstigt nog har trygghet ibland stått som något motsatsförhållande till frihet. Vissa liberala debattörer har ibland föraktfullt beskrivit svenskar som " trygghetsnarkomaner".

Men de förbiser det faktum att en fri människa också måste vara trygg, vilket inbegriper basala levnadsvillkor som att ha ett jobb, en tillräcklig inkomst för att kunna betala räkningar, ren miljö, och trygghet på gator, torg och bostadsområden och mycket annat...

Först när allt detta ligger stabilt i vågskålen, kan man lyfta blicken och bli en fri människa, " förverkliga" sig själv, vad det nu innebär.

Så frihet och trygghet förutsätter varandra, och kan inte separeras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0