Milton Friedman

Friedman är ett rött skynke för alla rättskaffens människor, med hjärtat till vänster. Nämn hans namn i en vänstersympatisörs sällskap, och reaktionen blir helig ilska och ett högrött ansikte.

Som ni minns, fick denne Friedman nobelpriset i ekonomi. Han myntade begreppet monetarianismen, det finns personer som är bättre skickade än jag att reda ut detta, men jag vill minnas att det hade något med hur mycket pengar riksbankerna tryckte upp.

En som antog Friedmans principer var järnladyn Thatcher. Också en person som vänstern avskyr. Själv har jag en nyanserad bild av henne. Visst var hon hård och hjärtlös, och inkomstklyftorna ökade. Samtidigt fick hon ordning på på Storbrittaniens ekonomi, efter 70- talets labourstyre var England närmast bankrupt, pundet stod i 7 kr, svenskar kunde shoppa i London till halva priset.
Dessutom hade järnladyn integritet, om jag minns rätt, var hon den enda av Stina Dabrowskis intervjuoffer som vägrade delta i gimmicken att hoppa i programmets slut ( Även Kadaffi hoppade!). " No, absolutly not!" Tummen upp!

Anledningen till att jag fiskade fram Friedman, är en artikel jag läste idag: Han lär profetiskt ha sagt när flera länder för drygt tio år sedan införde Euron, " Behåll era gamla sedlar, de kan behövas igen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0