Lancia

Bilintresserade får vissa positiva vibbar när märket Lancia förs på tal.

Vackra 50- tals modeller som Aprilia eller Aurelia. Vi som är födda på 60- talet tänker på framgångsrika rallybilar, Stratos och Delta Integrale, en ytterst potent kärra som även gjordes i en "civlil" version.
En typisk 80- talsbil, kantig bertonekaross, ofta vit, med kraftiga skärmbreddare, enligt tidens anda.

Minns att jag blev rejält frånåkt av en sådan, med italienska nummerplåtar, på de knixika vägarna mellan Wien och Prag. Min Sierra, med usla vägegenskaper hade inte en chans att hänga med, hur mycket jag än gasade, jag skulle tro att italienarna var i Prag en timma före mig...

En annan rolig Lancia, är Y 10 Fire, en lyxig liten premiumbil, långt innan begreppet " premium" var fött...

Trevliga minnen, men det som händer nu är tragikomiskt.

Idag slog jag upp en stor dagstidning, och såg en annons, som fick kaffet att fastna i vrångstrupen! " Lancia Voyager"

Som alla känner till, har FIAT köpt Chrysler, efter det kraschade samarbetet med Mercedes Benz. Dock var just just Chrysler Voyager ett synnerligen väl inarbetat varumärke. Visserligen en bil med kass kvalitet och krocksäkerhet, men rymlig och bekväm, en minibuss som fortfarande är många barnfamiljers dröm, och som många med varierad framgång försökt kopiera.

Att nu smeta på namnet Lancia på alla Chryslerbilar och låta marknadsförarna skriva floskler utan verklighetsförankring om "italiensk identitet", tror jag ytterst få nappar på, även enligt devisen " den siste idioten är inte född".

Hela projektet är dödfött, och ett sorgligt exempel på ett kvaddat varumärke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0