Stukad fot

Fredagen den 18 mars var det osedvanligt halt, tung blötsnö vräkte ner! Jag har klarat att köra buss, cykla utan fadäser hela denna rakt igenom avskyvärda vinter.

Men, i fredags gick jag ur bussen på den hala, sluttande planen, och halkade synnerligen snett, och olyckligt. Jag fortsatte jobba två dagar, hoppade fram på en lånad käpp.

Foten var helt klart illa stukad. Jag kollade på nätet, om inte smärtan minskar på två dagar, bör man uppsöka läkare, då ett benbrott kan befaras.

Det visade sig att jag fått två frakturer. Det kunde dock vara värre: Allt sitter som det ska, jag slipper operation och gips.
Jag har fått en " Aircast", en sko som ser ut som slalompjäxa, med fyra ventiler för uppblåsbart stöd. Med den får jag lägga fullt tryck på foten och kan lyckligtvis cykla, visserligen lite stelt och långsamt, men ändå, vilken frihetskänsla att kunna cykla!

Jag trodde jag kunde vara på banan efter ett par veckor, men läkaren har strängt uppmanat mig 6 veckors konvalescens. Möjligen kan jag dra ifrån några dagar...

Läkaren tycker inte, men ortopeden tycker att jag kan köra bil, och jag instämmer med den senare, kan jag cykla och lägga kraft på trampan, kan jag köra bil. Dock gör pjäxan att jag inte gärna trampar gasen i botten, så det blir "gubbtempo".

Imorgon ska jag hälsa på en god vän utanför Jönköping, på fredag nästa vän i Örebro, sen Sigtuna och eventuellt Uppsala.
Eftersom man behöver miljöombyte efter en sån här pärs åker jag den 12/4 till Gdansk med Wizzair. Jag stannar två nätter och ska bara vila och uppleva atmosfären i gamla stan.
Och det är billigt: Flyg 208 kr tor med busstransfer, ett charmigt pensionat 2 km från historiska stadskärnan 450 kr med frukost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0