Budapest

Tre nätter, två hela dagar. Är man en drönare som jag, hinner man inte uträtta så mycket under ett besök i en stad.

Det var inte heller min ambition. framförallt skulle jag relaxa, äta gott, bada varma termalbad och gå långpromenader.

När Wizzairplanet landade var det skymning och stjärnorna började tindra över en mörkblå himmel. En minibuss stod och väntade. Enda passagerarna var jag och en äldre irländsk dam.
På vägen in språkade vi om den ekonomiska krisen, EU- parlamentarikers orimligt höga löner och att Guinness-öl smakar bäst på Irland, och några andra livets väsentligheter.

Minibussen stannade vid ett torg, min minimala resväska har hjul, så jag tog helt enkelt en promenad till Gellért hotel, det tog ca 25 minuter.

Vilket hotell! Byggt tidigt 1900 tal, underbar jugendstil. Sedan var det bara att plaska på i termalbaden ( 36 och 38 grader)

Förutom bad ägnades dagarna mycket åt promenader, jag fuskade lite och åkte spårvagn och tunnelbana några gånger och höll på att åka dit på biljettkontoll då jag glömt stämpla biljetten. Men kontrollanterna var hyggliga mot en turist som jag. Jag bad om ursäkt och frågade om bötesbeloppet: 6000 forint (ca 200 kr). " Ok sa jag"  Kontrollanten ryckte på axlarna och sa: " Du har tur, maskinen krånglar" och rev min biljett. " Tack", sa jag.

Det blev säkert någon mil till fots varje dag, det finns mycket att se och insupa i en centraleuropeisk stad. Tack vare bra skor slapp jag skoskav, men blev rejält trött i benen, jag cyklar mycket normalt, men går väldigt lite.

På flygplatsen på väg hem hade de otroligt bra pris på JW Red Label: 1 liter för drygt 100 sek. Jag fick köpa 10 liter och "tjänade" därmed ca 2000 kr jämfört systemets priser. Anders Borg får ursäkta, men med den matematiken fick jag hotell och flyg nästan gratis.
Flygvärdinnan såg dock bister ut, och jag förtydligade att "taxfreeshopen" gett sin välsignelse..." You must put  under your seat, in front of you". Inget hattande på hatthyllor....

Kommentarer
Postat av: Tommy

Låter som några dagars trivsam avkoppling.



Tommy

2011-03-06 @ 15:33:33
Postat av: Lars

Låter härligt!! Roligt skrivet dessutom.

2011-03-12 @ 15:26:12
URL: http://bilpolitik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0