Debatten svänger!

Det är ibland skrattretande hur positioner och åsikter svänger. För bara något år sedan råmades det vilt över FRA- lagen, ett hysteriskt, uppskruvat läge, där det talades om ett Orwellskt storebrorssamhälle.

Postkommunister, som tidigare hyllat Pol Pol eller den mer beskdlige DDR- ledaren Honecker (ett verkligt orwellskt storebrorssamhälle), grönröda, och välmenande verklighetsfrämmande folkpartistister, nyliberala centerpartister skrek sig hesa av indignation.

Jaha, nu har vi en islamist som lyckligtvis endast sprängde sig själv i luften, utan att döda en massa andra. Då ropar samma folk att SÄPO har dålig koll och måste skärpa sig.
Då hör man SÄPO chefen mana till förnuft och hävda att vikten av personlig integritet är viktig, och att SÄPO inte ropar efter mer kontroll....Har man hört rätt??! Den gode Orwell måste le i sin himmel....

Nu inser de flesta att islamism är ytterligare en totalitär rörelse, som demokratin måste bekämpa. Endast några verklighetsfrämmande dårar som Guillou förnekar allvaret i det inträffade. Han avfärdade stockholmsbombaren som en amatör.
En SÄPO- tjänsteman konstaterade torrt att SÄPO pysslar med verkligheten, Guillou pysslar bäst med fiktion....

Sedan har vi el- eländet. Vem borde bli förvånad? Ytterst är det politiker från alla partier, utom Moderater och Folkpartiet som har skuld i detta.
Tokavvecklingen av kärnkraft, stängningen av Barsebäck? Förbudet att utveckla ny teknik. Avvecklingen som var tänkt till 2010?

Inget av detta var hemligt. Alla som röstat rödgrönt bör ha förstått konsekvenserna av denna vansinnespolitik. Att nu klaga över att villaelen blir tokdyr!?
Själv bor jag i lägenhet och bryr mig inte om elpriset rent personligt. Däremot bryr jag mig om den elintensiva industrin, livsviktig för svenskt välstånd.

Förhoppningsvis kommer något gott ur detta elände, en mer realistisk energi och säkerhetspolitik. Och en mer kritisk granskning av Miljöpartiet som det gullas alldeles för mycket med!

Kommentarer
Postat av: Joakim

Hej, Johan!



För en gångs skull håller jag med dig om att Jan Guillou inte har lyckats tillföra något av substans till debatten. Förutom möjligen den gången han i P1 debatterade mot Per Gudmundson där jag personligen tycker att Jan Guillous argument höll (efter ett tag) medan Per Gudmundsons föll i bitar. Här är klippet: http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2790784



Jag är dock inte så förvånad över att SÄPO inte vill gå hur långt som helst med övervakningssamhället då deras främsta uppgift är att försvara det öppna, demokratiska, åsiktsfria samhälle vi lever i, vilket var precis det som SÄPO-chefen gjorde med sina uttalanden i P1.



Det enligt mig bästa som skrivits i frågan är följande ledare: http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.521598-gert-gelotte-nar-idealisten-blir-terrorist av Gert Gelotte i GP samt denna kommentar av Mustafa Can i SvD: http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/inte-i-mitt-namn_5806107.svd Såpass tänkvärt, välskrivet och läsvärt att det går att läsa igen och igen.



Jag kan garantera att det inte är något mysko med dessa tre länkar då de går till Sveriges radio, GP samt SvD.



Ha De Gott / Joakim



Och tack för en läsvärd och välskriven blogg dit jag gärna återkommer som du märker ;-)

2011-01-09 @ 00:55:12
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0