Ovanligt många dödsfall

Igår dog Vaclav Havel. Jag grät en skvätt, vilket är ytterst ovanligt, men jag upplever Havel som en ovanligt god och modig människa, värd att sörja.

Idag dog Nordkoreas diktatator, vilket inte är någon förlust för mänskligheten. Det man nu kan hoppas på är ett lugnt och kontrollerat sönderfall för kommunistdiktaturen, och en fredlig återförening med den välmående demokratin Sydkorea.

Idag hörde jag en stolle från " Svensk- koreanska vänskapsföreningen" uttala sig. Det var det mest imbecilla jag hört på länge, och det är skrämmande hur en diktaturkramare resonerar. Totalt verklighetsfrämmande och naivt!

Och idag gick SAAB i konkurs. Det borde skett för länge sedan! Det har varit alltför många turer, och nu kan det som eventuellt är friskt i bolaget leva vidare, och vi slipper den välsmorde skurken Muller och gangstern Antonov.

En dröm vore om någon annan tillverkare tog över fabriken. För jobbarna på bandet spelar det nog ingen roll om de skruvar ihop Suzuki eller Subaru istället för SAAB, bara de får behålla jobbet. Mot det talar för att det råder överetablering på bilproduktion, och att flytt liksom textilindustrin snarast flyttar till låglöneländer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0