Dags att resa bort!

Idag faller börsen med 6%, en av de värsta börsdagarna i Sveriges historia, endast överträffad av det beryktade raset 1987, regnet öser ner, den oktogona yttre tempmätaren visar 11 grader, hösten känns nära förestående...

Ändå känner jag mig inte dyster till sinnet: Imorgon ska jag ha middag med goda vänner, och avrunda kvällen på nyöppnade Bishops Arms i Skövde.

Snart är det dags för födelsedag (igen!), en tråkig påminnelse om hur kort ens stund på jorden är (läste nyss Wilhelm Mobergs roman med just den titeln, rekommenderas!)

Ett sätt att piffa upp tillvaron är att resa bort. Kalla det eskapism, eller vad ni vill, men ett miljöombyte gör livet värt att leva.

Säledes, den 9 september (min födelsedag) tar jag och en god vän bilen och styr mot Lubeck, där vi bokat in oss på trevligt världshus. God middag och ljuvlig besk nordtysk öl väntar!
Dagen efter drar vi en lättsam dagsettap mot min favoritstad Prag, där vi stannar 3 nätter. Sedan mot Berlin, och ytterligare 3 nätter.

För att balansera kaloriintaget av rejäl centraleuropeisk mat och dryck, ska cyklarna medtagas. Vackert höstväder är beställt, lagom många mil ska avverkas.

Efter hemkomsten blir det att jobba igen förstås, men den 7 december drar jag en vecka till Marrakech. Flyger med Norwegian för 1500 kr från Köpenhamn, hotell är bokat en stenkast från Medinan (gamla stan) för 49 euro per natt via Booking. com. Hotellet heter Riad Alamir, och verkar vara rena drömmen.
Jag har en Marrokansk mailvän som ska visa mig runt. Också ett tillfälle att träna på min försummade franska!

Det ska bli spännande, jag har aldrig satt min fot på den afrikanska kontinenten, och bortsett från Malaysia är det första muslimska landet jag besöker. Fast ett moderat sådant, alkohol finns och barer, och det sägs att både marrokanska viner och öl är skapliga...

Som mitt motto lyder: " Att resa är att leva".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0