Piaggio, en klassiker

Nyligen tillbringade jag ett par behagliga veckor i Thailand. Det vimlar av motorcyklar, de flesta är lokalt tillverkade Honda, Suzuki och Yamaha, automatväxlade och hyfsat starka motorer runt 100 cc.

Den designmässigt läckraste är Yamaha Fino, en helt ordinär båge, men med retrodesign som ger en behaglig association till italienskt 50- tal med märken som Lambretta och Piaggio. Fino har blivit en braksuccé, och även Honda har lanserat en liknande variant, dock inte lika lyckad.

Thailand är ett vibrerande utvecklingsland, men även där frodas nostalgivågen över lyckad europeisk industridesign.

Bland bilar tycks luftkylda VW vara högsta kult, jag såg flera typ 1 " bubbla" och folkabussar, ömt vårdade av stolta ägare.

Fast dessa bilar var ändå ett sällsynt inslag på vägarna. Däremot var det förvånansvärt många riktigt gamla Piaggio, vissa i mint condition,  i rent utställningsskick, andra rejält patinerade som förtfarande används som bruksfordon. Jag såg säkert ett dussintal i Bangkok, några nerlastade med varor!

Piaggio Vespa är en underbar produkt, jag har själv kört flera, från 50 till 150 cc. 4 växlad, med vridreglage och fläktkyld tvåtaktsmotor som är nästintill outslitlig.

En fantastisk produkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0