Nu har helvetet brakat loss!

Grekland är ju egentligen en rätt obetydlig ekonomi, ändå har skrällen skakat om börser över hela världen.

Just som man började slappna av och trodde att nu vänder det så sakta upp igen, detonerar denna bomb, vars konsekvenser ingen anar.

Det är nu fredag kväll och på söndag lägger jag en säljorder på mina aktier, utom några Ratos som jag köpt för så länge sedan att det nästan kvittar om fallet fortsätter.

Det som är så oerhört skrämmande är att marknaden befinner sig i panik, inte beroende på obetydliga ekonomier som Grekland, Spanien eller Portugal.
Istället börjar det gå upp för marknaden hur gigantiska skulder länder som USA, Japan och Storbrittanien har.
Jag hörde själv för något år sedan en finanskille som jobbat i USA konstatera att det inte går att leva över sina tillgångar i all evighet som USA gjort länge nu.

Kommer dessa giganter få problem, då kan man bara be till Gud, om man tror det hjälper....

Risken är nu stor att världen går in i en långvarig recession, och det är bara att ställa in sig på svångremmen. Som busschaffis behöver man inte vara så orolig för sitt jobb, i dåliga tider åker folk mer buss, däremot kan man nog glömma att gå i pension behagligt tidigt och tillbringa vintrarna i Thailand på sin ålders höst.
Man för hoppas på god hälsa, så man orkar jobba till 70, annars blir nog pensionärstillvaron fattig och trist.

Nu ropar många: "Vad vad det jag sade", och visst kan det finnas en tillfredställelse att få rätt. Men allvarligt talat, svenska kronan rasar nu ännu snabbare än euron, så ni kan nog glömma kursen 9,20...
Att skälla på marknaden och kapitalet är lika fel.
Titta på historien, efter debaclet med Polen som kommunisstat, gjorde man en chockterapi.... som faktiskt fungerade även om medecinen var synnerligen besk.
Polen är ett land som klarat finanskrisen förvånansvärt bra.

Om det är några som fått rätt, är det snarare EU- skeptiker på högerkanten, som järnladyn Thatcher eller den egensinnige tjeckiske presidenten Vaclav Klaus.
Jag minns en engelsman i Hua hin, som jag språkade med: Han var mot EU, mot överstatlighet, mot euron, men glödhet anhängare av fri handel.

Kanske man får ompröva ett och annat. Men nu gäller det att ligga lågt och se om sitt hus!

Kommentarer
Postat av: Joakim

"...svenska kronan rasar nu ännu snabbare än euron..."



Du glömmer en sak.



Tack vare att vi står utanför eurosamarbetet slipper vi genom skatten vara med och betala för statsanställda greker som går i pension vid 50 för att inte prata om all korruption. Hörde om att ett sjukhus som hade 15 trädgårdsmästare anställda. Problemet var att det fanns ingen trädgård. Sådant vill inte jag vara med och betala för. Vill du?



Grekerna hade kunnat rädda sin ekonomi om de haft en egen valuta med en egen ränta, nu är de istället helt bakbundna.



För egen del känner jag ingen som helst tillfredsställelse över att få rätt då jag verkligen inte har önskat någon ny ekonomisk kris som alltid drabbar de som redan har det svårt värst. Känner mer av sorg.



Fast jag tror och hoppas att det inte det blir så allvarligt denna gången. Politikerna kommer visa enande handlingskraft som lugnar den så nervösa marknaden.

2010-05-09 @ 14:23:29
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0