Meningslöst jippo

Ikväll drar den dubiösa kampanjen igång att släcka alla lampor under några timmar. För elkonsumtionen och för miljön gör detta varken till eller från.

Vi ska vara glada över elkraften som lyser upp våra hem och städer, driver kylskåp och spisar och annat som gör livet behagligt och trevligt.

Jag minns alltför väl dystra, nersläckta städer i det gamla kommunistiska östeuropa, eller i något annat fattigt land. Efter mörkrets inbrott gick man inte gärna ut.

Med detta sagt, avskyr jag onödigt slöseri. Jag är förvånad över människor som annars tänker på miljö och plånbok, såna som sopsorterar, köper ekologiskt och som jämför banker och försäkringsbolags villkor med lupp, och ironiskt nog i den nya valfrihetens namn med stor omsorg väljer elbolag, verkar strunta i all onödig elförbrukning.

Själv släcker jag alltid när jag lämnar rummet, jag har separata strömbrytare till alla apparater med stand by funktion, så de drar noll när de inte används.
När jag reser bort under en längre tid, så slår jag av huvudbrytaren, varför ska ett tomt kylskåp stå och gå i 4-5 veckor. Man förlänger dessutom kylskåpets livslängd med motsvarande tid.

Under hela februari var jag i Thailand, min elräkning landade på 70 kr, oklart varför, då förbrukningen rimligen var noll, men det är väl någon obegriplig nätavgift eller skatt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0