Miatas aktietips

Sedan länge har jag haft Ratos, en aktie som historiskt gått väldigt bra. Finanskillen Mats Qviberg sa en gång att aktier som historiskt gått bra, har stora förutsättningar att gå fortsatt bra.

Dessutom lämnar Ratos en riktigt bra direktavkastning, värdefullt för den som i likhet med mig behåller sina aktier länge och inte leker "tradare".

Under senaste halvåret har jag köpt några ABB, SSAB och SKF som jag förstås tror på, annars hade jag inte köpt!

Jag tror 2010 blir bra för vissa verkstadsaktier och råvaruaktier, inte minst därför att Kina går som tåget och agerar lokomotiv.
Läste idag att bilförsäljningen i Kina ökat med 53%....

Visst finns det gott om orosmoln, den ekonomiska krisen är långtifrån över, och svångremmen kommer snart dras åt när räntor höjs, kommuner tvingas både spara och höja skatter, vi får kanske en rödgrön regering med ytterligare skattehöjningar.
Sverige har nu åter världens högsta skattetryck, sedan Danmark sänkt skatten (Trots Alliansens skattesänkningar!)
Lägg till en möjlig fastighetskrasch, både på privata och kommersiella fastigheter.
Och så en ytterligare ökning av arbetslösheten....

Som någon skrev, många idag relativt unga människor, hinner bli gråhåriga och medelålders innan den här krisen är över....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0