Dags att göra upp med "det naturliga"?

En trend som jag tror kan komma under 10-talet är kritik mot " det naturliga". Nu anses allt ekologiskt med naturliga råvaror vara bra. Punkt.

Men det är också naturligt att ifrågasätta. Marit Paulsson, som jag råkade rösta på i senaste EU- valet är synnerligen kompetent i frågor om djurhållning och livsmedelfsrågor.
Hon är kritisk till mycket av det ekologiska, som hon menar förvärrar livsmedelskrisen och inte nödvändigtvis ens är bättre för miljön.

I USA har man en mindre dogmatisk syn i just denna fråga. Där är inte alls genmanipulerade livsmedel ifrågasatta som i Europa.
Genmanipulation kan ofta ge bättre skördar, mindre sjukdomar och svinn. I Europa säger många "njet", inte olikt en viss sovjetisk utrikesminister, (Gromyko) utan att lyssna på argument.

Klimatfrågan är ett exempel där en närmast samstämmig forskarkår anser att det koldioxidutsläpp som vi människor bidrar med orsakar höjda temperaturer.
En skandal är de manipulerade resultaten vid East Anglia och att detta inte utretts närmare.
Nu finns det förstås kritiker, även bland forskare. Fast det fanns det  också när tobaksrökningens skadliga effekter bevisades.
Senare visade det sig att dessa forskare ofta var betalda av tobaksindustrin.

Jag tror mänskligheten måste ta kommando över naturen mer, genom globala, demokratiska institutioner som FN och EU.

Naturen må ibland vara fascinerande och bedövande vacker, men den är varken ond eller god, bara totalt likgiltig inför död och lidande.
Mänskligheten har däremot i sina bästa stunder förmåga till empati och skapandet av bättre livsvillkor för människor och djur.

Kalla mig gärna för en gammaldags utvecklingsoptimist, men jag älskar kulturlandskap med böljande fält och välmående byar och städer.
Jag älskar motorvägar som ringlar sig fram genom vackra landskap. Jag älskar flygplatser och flygplan som ritar vita streck av vattenånga över himlen.
Jag älskar bilar och den mobilitet och frihet de ger.
Jag föredrar ett bekvämt hotell i en mysig stad framför att ligga och trycka i ett vindpinat tält i vildmarken, lyssnandes på rovdjurens avgrundsvrål.

Med detta sagt, måste rovdrift och våldtäkt av naturen stoppas. Oavsett växthuseffekt är det idioti att bränna olja för att värma hus och köra våra fordon. Vi har kärnkraft, solkraft, vindkraft och längre fram kan vi använda vätgas.

En sak mänskligheten borde ta itu med är att styra väder och klimat. Redan i dagens Kina spränger man moln för att provocera fram regn.

För något år sedan såg jag ett TV- program som handlade om att reglera solens instrålning. Ett förslag gick ut på att skicka små reflekterande prismor i rymden, som skulle minska solens instrålning med 1 procent, och kompensera för växthuseffekten.
Låter det som manipulativt i överkant? Betänk då vilket elände naturen, blint och slumpmässigt utsätter mänskligheten för. Solens styrka varierar i intensitet. Ett kraftigt vulkanutbrott kan släppa ut gigantistka mängder stoff och koldioxid!
En kraftig meteor kan ta kål på allt liv på jorden, självklart är det rätt att skjuta sönder den innan den träffar!

Dags för mänskligheten att ta kommandot, i sann humanistisk, upplyst anda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0