Miatas valanalys

Tjugo dagar kvar, de rödgröna ligger risigt till. Dock kan mycket hända ännu. Jag tycker många proffstyckare fokuserar för mycket på Mona Sahlins impopularitet. Tveklöst är hon ett sänke för sitt parti, men jag tror ändå det inverkar på marginalen. De som önskar en rödgrön regering röstar inte borgerligt ändå.

Andra "experter" åberopar Vänsterpartiet som ett sänke. Det tror jag inte dyft på. Trots välsmord käft och skicklig retorik är Ohly ytterst beskedlig och väl medveten om att Vänsterpatiets diminutiva stöd i opinionen inte ger honom en stark förhandlingsposition.
Många sossar sympatiserar dessutom med Vänsterpartiet.

Istället tror jag Miljöpartiet är det stora problemet! Partiet kan mycket väl nå 10 eller 12 procent, och kräva rejält med inflytande!
Det om något skrämmer tillväxtvänliga sossar, som jobbar i den konkurrensutsatta industrin. Sossar som under protest går direkt till Moderaterna!
De har skäl för sin oro: Stänga ett eller flera kärnkraftverk under nästa mandatperiod, MP vill höja bensinskatten med 2:50!   Lägg till grön "skatteväxling", inga nya motorvägar! Friår och annat tillväxthämmande flum!

Om Miljöpartiet får stor makt kommer det snabbt gå utför för Sverige, i miljöfundamentalismens namn kommer Sverige allt snabbare halka efter ekonomiskt och ett öststatsförfall drabba vårt land!

Kommentarer
Postat av: Tommy

Rött och blått kan ta ut varandra och fungera hyfsat ihop. Det är när grönt och brunt blandar sig i som det blir ostabilitet och farligt. Både SD och MP närmar sig en otäck vågmästarroll som bara en okunnig minoritet kan uppskatta.



Tommy

2010-09-01 @ 16:36:04
Postat av: Joakim Färdig

Om en offensiv miljöpolitik hämmar tillväxten förstår i alla fall inte jag hur sverige nu kan ha europas högsta tillväxt samtidigt som vi har de tuffaste (och enligt mig bästa) miljöskatterna i europa.



Jag tror det är tvärtom. En tuff beskattning på gamla icke förnybara bränslen ger tillväxt inom miljöteknik som också är framtiden. Teknik som vi kan exportera vilket är utmärkt då vi är ett synnerligen exportberoende land.



Men om detta kan man ha olika uppfattning. Förstås.

2010-09-02 @ 19:13:18
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0