Frihet

Frihet är ett positivt värdeladdat ord för alla, men vi kanske definierar det olika.

Vi som lever i demokratier kanske inte reflekterar så mycket över frihet, men aldrig någonsin, har så många kunnat forma sina liv som de vill.

Folk klagar över petitesser som FRA, eller som Guillou, som raljerade över rigörösa säkerhetskontroller på flygplatser.
Guillou är som vanligt ute och seglar, vi minns det förskräckliga 70-talet, då terrorister kapade flygplan var och varannan vecka, och oskyldiga människor fick sätta livet till.

Själv var jag oerhört imponerad över flygplatssäkerheten i Kina. Ghezali hade inte haft en chans att hitta på djävulstyg om han landat på Pudongflygplatsen....
Personalen var vänlig, kontrollen snabb, men effektiv. I min fullpackade väska hittades direkt en liten cigarrettändare av scannern, jag fick öppna väskan och plocka ur den.

Personligen har jag kommit fram till den bästa frihetskombinationen för mig är lite prylar, men mycket pengar.

Jag befinner mig visserligen inte riktigt där, måste exempelvis jobba heltid för att unna mig resor och annat som sätter guldkant på tillvaron.

Men jag har dragit ner på prylar, skaffat en liten, men mysig lägenhet och med låga, fasta kostnader kan jag unna mig mer av livets goda.

Jag har även sålt min Miata, då användandet inte stod i proportion till det besvär ett bilägande innebär.
Min gamla Nissan har jag dock kvar.
Min flickvän ställde den relevanta frågan varför jag sålde Miatan, men inte Primeran. 
Mitt svar var: "Jag får så lite för den och så är det himla praktiskt med kombi, bara att slänga in prylar och dra". 

Fast jag använder knappt Primeran heller, till vardags cyklar jag.

Idag såg jag en annons på en Miata som väckte habegär.... Det lutar åt att jag slänger in annons på Blocket på Primeran, får jag napp kanske det blir en Miata igen, eller kanske jag ska känna friheten att vara billös ett tag, behöver jag en bil någon helg ibland kan man hyra och känna sig fri från bilägandets plikter som tvätt, service, skatt, försäkringar.....

Frihet var ordet!

Kommentarer
Postat av: Peter

Förbjud av vätskor saknar all form av trovärdighet. De tar ifrån dig det mesta. Sedan kan du i Taxfree köpa sprit ex 80% Strårom och en limpa cigg dit du ju även behöver eld (tändare eller tändstickor) Hux flux så har du gjort dig en brandbomb eller en så kallad molotovcocktail som du mycket väl kan kapa ett flygplan med... Förklara detta om du kan?



Hur Ghezali här hux flux blev en potent flygplanskapare vore också intressant att höra. Snacka om att tro på och se konspirationer.



Om SÄPO hade snappat upp det minsta lilla om föreberedelser för terrorbrott från honom hade de självfallet tagit in honom. Att sedan amerikanerna under 3 år inte lyckades hitta minsta bevis som kunde leda till åtal visar ju mer på oskuld än på skuld. Och ingen i en demokratisk rättsstat ska dömmas innan motsatsen är bevisad (vilket du ändå just gjorde). Att det sedan är synnerligen IDIOTISKT att åter åka till Pakistan är en annan fråga men behöver inte vara brottsligt.



Du borde se dendär dokumentären vad den nu heter som nyligen gick på SVT där några ungdomar från england tillfångatogs i Afghanistan, torterades för att sedan sändas till Guanatanamo... Helt oskyldiga.... Men det tycker du väl är bra??



2009-09-18 @ 17:16:46
URL: http://frianyheter.wordpress.com
Postat av: miata

Anledningen till att Ghezali hamnade på Guantanamo är att han var talibansoldat, och han förtjänade att hamna där.



Att förbjuda vätskor på flyget har sitt syfte: De nyss dömda i London planerade att medföra en extremt explosiv blandning i medhavda flaskor.

Att försöka tutta eld på en taxfreeinköpt, 40% whisky är inte på något sätt jämförbart.



Guillou och andra vänsterdebattörer kan gott förtsätta att raljera över säkerhetskontrollen på flyget, de flesta tycker säkert som jag, att det positivt med hög flygsäkerhet.

2009-09-18 @ 21:54:46
URL: http://miata.blogg.se/
Postat av: Peter

Fortfarande. Så ENKELT. Vad ska han åtalas för tycker du? För sina åsikter? Kom igen nu! Jag vill verkligen höra. Du verkar ju sitta inne med mer info än både SÄPO och amerikanska underrättelsetjänsten gör tillsammans eftersom dom hade spärrat in honom om han gjort något olagligt. Låt höra vilka åtalspunkter som du tycker ska gälla.



Vad det gäller vätskor tog de med buller och bång, med media i släptåg, in 30 så kallade terrorister. Alla utom tre är nu fällda. Det betyder att 27 oskyldiga människors liv är slagna i spillror. Okey med dig antagligen då de ju dem muslimer... Snacka om att kratta banan för SD.

2009-09-21 @ 01:04:12
URL: http://frianyheter.wordpress.com
Postat av: Erik

Jag håller med Peter. Vore intressant att höra svaren på hans frågor.



”Anledningen till att Ghezali hamnade på Guantanamo är att han var talibansoldat”

Hur VET du detta? Eller är du en sådan där illasinnad människa som sprider lösa rykten vidare genom din blogg ungefär som SD-folk. Om du VET så mycket tycker jag du ska kontakta SÄPO för de vill nog at del av informationen om de bevis du har om att han var Tallibansoldat.



”och han förtjänade att hamna där.”

Nu blir jag rädd. Riktigt rädd. I vanliga fall brukar jag inte kommentera uttalanden från fundamentalister som dig. Om du tycker det är ok att det finns de som ”förtjänar” att oskyldigt, utan åtal, utan tillgång till försvarsadvokat spärras in på obestämd tid, med förhör under tortyr tillhör du en –ism. Kanske kommunism? För inte är du demokrat i alla fall.



”Att försöka tutta eld på en taxfreeinköpt, 40% whisky är inte på något sätt jämförbart.”

En brandbomb ombord på ett flygplan är definitivt slutet för den flygturen.

2009-09-21 @ 13:52:31
URL: http://www.eriklaakso.nu
Postat av: Joakim

Hej kära vän!



Kommer kännas konstigt med dig som billös då ju bilar är ett av dina stora intressen. Man har ju så många gånger hört att bilen innebär frihet. En frihetssymbol. Friheten att kunna ta sig var man vill när man vill utan tvånget att planera för mycket. Och körupplevelsen som kan upplevas som en slags frihetskänsla. Men ingen är ju sämre att man kan ändra på sig vilket jag gillar skarpt ;)



För egen del saknade jag bilen i ca 6 månader. Framför allt frihetskänslas. Numera - efter att ha varit billös i ca 3 år - är det större frihet att vara utan, än att vara med bil.



Kör så det ryker :)

2009-09-22 @ 16:45:32
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0