Volvo blir kinesiskt

Det verkar nu vara klart att Geely köper Volvo. En nyfiken fråga som jag undrar över är varför Geelys logotype är så otroligt lik Skodas.
Skodas grundare var beundrare av en viss indianstam, i loggan finns en stiliserad indianpil.

Det kan inte vara en slump, och får jag någon gång tillfälle, ska jag fråga Geely.

Jag tror affären kan vara bra för Volvo, men inte nödvändigtvis för Sverige. Även om inte all produktion och forskning försvinner från Sverige kommer mycket flytta till Kina.

BMW och AUDI, som är framgångsrika lyxtillverkare, upplevs som tyska, och det anses positivt. Ändå är den tyska finbil du kanske köper inte alls nödvändigtvis gjord i Tyskland, utan i Ungern eller Mexico.
Din Toyota eller Nissan är troligen byggd i Tjeckien eller England.

Kanske din Volvo du köper om några år är tillverkad i Kina! Vad gäller SAAB tror jag definitivt det blir så, efter konken kommer pressverktyg skickas till Kina och man kommer köra gamla 9-5 och 9-3 några år till.
9-3 är förresten fortfarande en attraktiv bil med fina köregenskaper, kan kineserna sälja den för 150.000 kr blir den säljbar i Sverige också.

Det snackas mycket om Volvos varumärke och spetskompetens. Tyvärr har varumärket eroderat mycket under Fords era.

Förr var Volvo tråkiga, men världsbäst på kvalitet och säkerhet. Tekniken var enkel men hållbar, service och reparationskostnaderna var låga och Volvo blev i Sverige en folkbil, en ekonomisk bil att äga i det långa loppet, trots att Volvo aldrig varit en lågprisbil.

Sedan kom 850, som blev en dundersuccé. Kostade astronomiska 16 miljarder kronor att utveckla. En Volvo med väghållning och vass femcylindrig motor som lät som en Alfa Romeo.
Senare års volvofemmor har av någon anledning inte alls samma läckra ljud.

Men 850 nådde aldrig upp till gamla bakhjulsdrivna 940:s höga kvalitet. Första året var hypen kring 850 så stor att ägarna kunde få tillbaka pengarna om de sålde, begagnatmarknaden är dock obönhörlig i sin logik, 940 kom med tiden att få ett bättre andrahandsvärde.

940 är Volvos bästa bil kvalitetsmässigt, gjord för att gå 50.000 mil eller mer utan större problem. Händer det något gör låga reservdelspriser och enkel, reparationsvänlig teknik att det aldrig blir dyrt att serva eller laga något.

Idag kan inte Volvo skryta med överlägsenhet på något område, det skulle möjligen vara komfort, man sitter skönt i en Volvo.

Tänker man hög kvalitet nuförtiden, tänker man Lexus, Toyota eller rentav KIA.
Tänker man säkerhet, tänker säkert många fortfarande på Volvo, men numera är de flesta bilar säkra, även asiatiska, som låg efter för 10- 20 år sedan.

Volvo ska vara "premium", men når inte alltid till Fordklass. Ford är vassast bland masstillverkarna på fina köregenskaper, en ställning man hållit sedan Focus och Mondeo.
Numera har fordbilar skaplig kvalitet, inte sämre än Volvo.

En Mondeokombi har bäst väghållning i klassen, klarar fullastad älgprovet i otroliga 70 km/h. En V70 har slappt chassi, oprecis styrning, är trängre och dyrare än Mondeo.

Hur har Ford tänkt med Volvos premiumstatus?

I Kina är Volvo välkänt. Man ser en och annan S60, men framförallt Volvobussar, det klart vanligaste bussmärket.
Jag kollade inte närmare på någon Volvobuss, men de såg ut att hålla hög klass, ungefär som de Carrusvolvo jag själv ofta kör.

Kina är världens snabbast växande bilmarknad. BMW säljer runt 100.000 bilar om året, många tillverkade i Kina.

Ett kinesiskt Volvo kan mycket väl producera 600.000 bilar årligen, den siffra Volvo och Ford själva nämt som nödvändigt för att bli lönsamt.
Idag är man långt därifrån.

Det är bara att konstatera att Ford misslyckats med Volvo, precis som GM med SAAB.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0