Grådaskig morgon

Idag har jag sovmorgon, har tagit långfrukost och blickar ut över det trista vädret, grått och lite blötsnö faller som dock lyckligtvis inte ligger kvar på marken.
Jag avskyr snö, och förstår inte folk som vill ha "en riktig vinter". Hellre fem plusgrader och regn, än fem minus och snö, lyder min devis.

Jobbveckan har varit bra, jag har kört runt i Västsverige och njutit av de vackra höstfärgerna och den klara, kyliga luften.
Sedan har jag cyklat några mil, kylan gör inte så mycket, så länge man slipper vätan.

Jag har dragit mitt strå till konsumtionssamhället och köpt en minidator, en Samsung NC 10 med pianosvart lock.
Jag läste lite omdömen innan köp, batterikapaciteten lovordades.
Själv föll jag för att den är snygg, med detaljer som kromring på sidan, ett bra tangentbord och allmän kvalitetskänsla.

Min gamla "bärbara" fungerar utmärkt, men är alldeles för klumpig för att släpa med sig. Konstigt nog tyckte jag inte det när den köptes för fem år sedan och ersätte den stationära!

Litet är ju vackert, jag tittade på och provkörde marknadens minsta bilar, Toyota IQ och Aygo.
IQ är liten som en Smart, och bättre, men var ändå en besvikelse.
Den var stötig och instabil vid normal landsvägsfart. Den är för tung för den lilla enlitersmotorn: Efter 140 km/ h var det stopp.
Jag testade även väghållningen genom att brutalt kasta den genom en kurva: antisladdsystemet grep in, som det ska, men även en kraftig varningspip utlöstes!
Rena storebrorsfasoner, systemet går inte heller att koppla ur, om man vill leka lite!

Däremot gillade jag Aygo. Den är tilltalande enkel och är bra mycket lättare än IQ. Samma enliters trepip är här varvvillig, närmast sportig. Ljudisoleringen är sämre, vilket bara är positivt, då motorn har ett härligt ljud när den varvas.
Dessutom är väghållning och styrning riktigt bra och den har även ett fungerande baksäte och finns med bakdörrar.

Fast favoriten bland småbilar är nog Suzuki Swift. Jag körde en 1.3, och redan den var toppen. Sportmodellen med 125 hästar och endast ett ton tjänstevikt hör nog till bland det roligaste man kan köra.

Sedan har vi veckans nyheter: Den ekonomiska krisen har visst planat ut lite, börsen har gått riktigt bra och värdet på bostäder fortsätter öka.
Fast arbetslösheten stiger och många fundamentala systemfel återstår att lösa, så det kommer säkert en ny dipp.
Som vanligt fortsätter vår skräpvaluta rasa, senast 10, 42 mot Euron. Visserligen har den varit och nosat på 10,10 för några veckor sedan, men nu är det som vanligt igen, resan söderut fortsätter.

En ironi i sammanhanget är att även Pundet rasar: De EU skeptiska britterna som också sade nej till euron, hade fått kursen 1,60 mot euron om de gått med.
Nu är det bara en tidsfråga när pundet står i paritet!

Vi hade som bekant låst kursen vid 8, 50, svenskar har förlorat runt 20 % i köpkraft när det åker utomlands och importen blir dyrare.
Så visst har vi förlorat på att stå utanför!

Swedbank fortsätter att hamna i problem, idag var det något pensionsåtagande i Estland som kostar hundratalsmiljoner.
Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar, jag har försäkringar och pensionsparande där och kan lika gärna sköta bankärenden där också.
Under alla år har LF gått bra, och vinsten går tillbaka till kunderna i form av återbäring.

Till sist, jag tror det bara är tidsfråga innan SAAB går i konkurs och Lettland tvingas devalvera och kan säga goodbye till euron för lång tid framöver.
Detta kommer få allvarliga konsekvenser, även för Sverige, så jag hoppas verkligen jag har fel.

Nu lättar himlen lite, ska ta cykeln och handla lite och sedan jobba. Efter det långhelg, ska hälsa på släkt och vänner, åter till jobbet först på tisdag.

Hasta la Vista!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0