Älskade cykel

Jag har fyra cyklar, två Crescent, den ena en klassisk 80- talare i nyskick med tvåskiktslack i pärlemorvit och rosa med bockstyre, den andra är 4-5 år i gråvitt, 24 växlars.

Sedan har jag en lilametallic DBS, ca 10-15 år (vet ej riktigt, köptes begagnad på Blocket), med vidunderlig kvalitet, den har det närmast outslitliga femväxlade Sachsnavet.

Till sist, en två år gammal Specialized Sirrus, en racerhybrid med lätt aluminiumram och carbongafflar, vikt endast drygt 10 kilo. Utvecklad i USA, med ram från Taiwan, som är bäst på cykelramar.
Den har nu rullat drygt 400 mil, det är en brukscykel, men jag undviker att köra den i saltslasket på vintern.
Jag tog kål på en annan Crescent med vinterkörning, min DBS med inkapslad broms och växel tål däremot vintercykling.

Idag firar Kina 60 år med kommunisterna vid makten. Andra skriver initierat och bra om detta, så jag har inget att tillägga.

Kina är ett cykelland. Alla med minnen från Maos tid minns gatubilder med ett hav av cyklister. Cykelnördar minns också kinesiska cyklar, som fortfarande tillverkas, någon enstaka säljs även i Sverige.
De är svarta eller buteljgröna, extremt tunga men robusta. Man ska kunna frakta en 50 kilos rissäck på ramen utan problem.

Fortfarande ser man många cyklister i Kina. I Shanghai såg jag många, men jag kände ingen jättelust att cykla själv.
Trafiken är tung, men jag såg inga cykelbanor, som nu börjar bli vanliga i europeiska städer.
Jag såg inga läckra cyklar heller, cyklarna var ofta gamla och rostiga.

I exempelvis Sverige har det blivit status med cykling. Ibland går det till överdrift, precis som med olika biltyper, ska det vara sport, crossover, racer, hybrid och allt vad produktutvecklarna hittar på.
För bara några decennier sedan fanns barncyklar, herr och damcyklar och racercyklar. Sedan kom mountainbiken på 80- talet och sedan har det rullat på.

Jag fick förklarat för mig att i Kina är cykling lågstatus, precis som det var i väst för några deccenier sedan.
De som cyklar är fattiga stackare som inte har råd med bil eller ens en moped.

Med tanke på miljöproblemen och hälsoproblemen med ett allt för stillasittande liv kanske cykeln kommer få en rennässans även i Kina.



Kommentarer
Postat av: camilla

Hejsan!



Tack för en bra blogg. Jag har en länkförfrågan till dig, maila gärna mig på ovanstående adress.



Mvh,



Camilla

2009-10-14 @ 16:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0