Billös

För ett halvår sedan sålde jag Miatan som jag haft i åtta år. Under de åren gjordes flera bilresor i Europa och jag har många ljuvliga bilminnen.

Nu har även min gamla trotjänare, en Nissan Primera sålts. Bilen var bra, men jag har inget behov längre av en praktisk kombibil.

En annons lades in på Blocket, och bilen såldes nästan omgående. Det gäller att ha rätt objekt till realistiskt pris. Har jag väl bestämt mig för att sälja, föredrar jag ett konkurrenskraftigt pris och en snabb affär till rätt kund framför ett långt harvande.

Min Nissan har varit ett billigt bilägande: Under de två och halvt åren i min ägo har den kostat ca 1000 kr i månaden i värdeminskning, service och reparationer. Endast bensin tillkommer, inte så farligt då förbrukningen aldrig översteg 0,8 liter milen, även med gasglad högerfot.
Prestandan var förstås inte i sportvagnsnivå, men tillräckligt för svenska, hårt fartbegränsade vägar.

Nu är jag för första gången billös, senast var någon gång på 80- talet. Och det känns än så länge underbart. Slippa tänka på tvätt, service, eventuella reparationer. Alla pengar som sparas.....

Under veckorna används aldrig bil, jag cyklar till jobbet. Jag cyklar ner till centrum.

Även bilresor har blivit ovanliga, bensinen är dyr, men flyget har blivit billigt. Europa nås snabbt för några hundralappar.
Även långresor är billigt, i vinter flyger jag till Thailand för drygt 5.000 kr.

Ska jag till Stockholm eller Göteborg är tåget suveränt snabbt och smidigt. För den tusenlappen jag spar kan jag hyra bil om jag vill kuska runt: För 750 kr kan jag hyra en bil med fria mil för en helg, fredag till måndag, och jag får en miljöbil som drar en halvliter milen.

Kanske jag vill ha bil igen. Fast då vill jag ha en liten, rolig bil. Kanske läge för ännu en Mazda Miata som bara får rulla under sommaren?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0