Västtrafiks taxor

"Oriente Lux" tycker det är för dyrt att åka med Västtrafik. Själv är jag bara en enkel busschaufför som kör för Västtrafik på entreprenad anställd på ett privat bussbolag och har inte mer inblick eller förmåga att påverka VT:s taxor mer än någon annan.

Fast jag instämmer i kritiken, ibland kör jag över länsgränsen, in i Jönköping och taxorna blir plötsligt märkbart lägre....

Min teori är att det nya, dyra biljettsystemet med sattelitstyrda biljettmaskiner, importerat från ett australiskt bolag som haft enorma ekonomiska problem, till astronomiska 700 miljoner kronor spelar in.

De "snåla" smålänningarna kör däremot vidare med det gamla biljettsystemet.

Konstigt nog har detta debacle inte diskuterats särskilt ingående.

Kommentarer
Postat av: Joakim

ilandsproblem om du frågar mig. Men vad är "Oriente Lux" för något??

2009-03-09 @ 01:48:03
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: EX ORIENTE LUX

"Oriente Lux", det är nog jag det.



I-landsproblem är det nog. Jag har varit i många länder som rent ekonomiskt är fattigare än Sverige, men kollektivtrafiken fungerar bättre och är billigare (också för de egna medborgarna) än i Sverige.



Det pratas så mycket om att vi ska åka kollektivt samtidigt som insitamenten ökas genom att bensinskatterna höjs, reseavdragen försämras, och ny trafikförsäkringsavgift införs. Men kollektivtrafiken är fortfarande lika kass, i alla fall om man bor utanför tätorter. Och avgifterna höjs varje år. Var finns logiken...

2009-03-09 @ 15:06:20
Postat av: Joakim

Jag har nu åkt kollektivt i snart fyra år och jag tycker det går utmärkt. Har inget att klaga på - snarare tvärtom - förutom X 20000 förseningar. Ångrar inte en sekund att jag gav mig av med en i och för sig billig bil då det var en miljöbil. Jag sparar både miljö och egna pengar och förstår mig inte alls på gnället som Oriente Lux framför. Alla är ju fria att göra sina egna val. Jag har gjort mitt. Kanske gör jag ett annat val imorgon eller om 20 år..

2009-03-09 @ 18:41:08
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: EX ORIENTE LUX

"Alla är ju fria att göra sina egna val."

Så naivt...

2009-03-13 @ 09:37:00
Postat av: Joakim

Japp det är kanske naivt men hellre är jag naiv än en bitter gnällgubbe..

2009-03-13 @ 12:16:34
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: E O L

Här kommer man med lite kritik mot vissa politiska förslag, som drabbar massor av människor i landet, och vips så kallas det för "gnäll". Jag har följt den här bloggen ett bra tag, för den är bra. Men det är slut med det nu. Jag vill kunna kommentera saker utan att den typen av inlägg jag skrev ovan kallas för gnäll. Tack, och hej då Miata!

2009-03-16 @ 19:00:42
Postat av: Miata

Tack EOL. Jag är lite förbryllad över om det mitt eller kommentatorernas gnäll som avses.

Är det mitt gnäll får jag väl ödmjukt ta konsekvenserna att du slutat läsa min blogg.

Är det kommentatorerna som avses, så tillämpas endast undantagsvis censur på denna blogg, så även för mig misshagliga åsikter är välkomna om det framförs någorlunda artigt och städat.

2009-03-18 @ 20:48:36
URL: http://miata.blogg.se/
Postat av: Joakim

Här kommer man med lite positiv kritik gällande den förträffiga svenska kollektivtrafiken samt min personliga tro på människans förmåga att göra egna val (i demokratier) och vips så kallas det för naivt (snyft). Jag har följt den här bloggen ett bra tag, för den är bra. Men det är slut med det nu. Jag vill kunna kommentera saker utan att den typen av inlägg jag skrev ovan kallas för naivt. Tack, och hej då Miata

2009-03-19 @ 16:03:56
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Miata

Jag får väl tacka herrarna Joakim och EOL för den tid som varit och önskar er lycka till att hitta mer angenäma bloggar.

2009-03-19 @ 20:59:26
URL: http://miata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0