Budweiser

Äntligen fredagkväll efter en vecka med tidiga morgnar. Har precis avslutat en pastamiddag med en god, kall Pilsner Urquell, min nya tjeckiska favorit sedan systemet slutat sälja Jever.

Såg på nätet att den riktiga Budweiser, från Tjeckien äntligen vunnit namnstriden mot den amerikanska, blaskiga, äckliga varianten, åtminstone i Europa.
I USA gäller visst det omvända....

Jag minns ett besök på en bar i Skagen. Bartendern hade Budweiser. Jag frågade om det var den tjeckiska eller amerikanska (Jag visste svaret, men det råkade sitta ett par jänkare bredvid, och elak som jag är....)
Svaret var förstås den amerikanska, och jag avböjde högdraget, nu är även danskt öl dåligt, så jag tog en whisky från Skottland istället.

Jag är absolut ingen USA- hatare, tvärtom är det mycket jag gillar med USA, men de är kassa på att bygga bilar och brygga öl, även om Dodge Challenger står på min önskelista.

Nu ska jag kolla mina mail, sedan ska jag och soffan bli ett och jag ska kolla någon fransk film och smutta på en tioårig Laphroaig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Johan, du har fel....



Samuel Adams är ett trevligt märke från USA. Jag kommer inte ihåg vilken som var min favorit, Boston lager eller något liknande, men den var helt klart drickvärd.



Tommy

2009-03-30 @ 19:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0