Allt fattigare svenskar

Volvoanställda har tvingats gå med på lönesänkningar, låt gå för att timlönen förblir densamma.
Det är unikt dåliga tider och kanske nödvändigt.

Men delar av den ekonomiska eliten skiter i detta, tvärtom får de kraftiga löneökningar, trots miljonlöner.
Stötande och avskyvärt.

Fallet SEB och Wallenbergarnas agerande är extra anmärkningsvärt. Tydligen trodde de folk är idioter när man gick ut och sade att bonusar skulle upphöra, dock utan att nämna att den fasta lönen ökar så mycket att det ändå blir en löneökning i miljonklassen.
Varje någorlunda vaken journalist kunde kontrollera fakta, och skandalen var ett faktum.

En annan upprörande sak är att svenskar tappat 25, 30% i lön, då menar jag alla svenskar, utan att LO eller någon annan råmar högt.
Jag tänker förstås på det allt accelererande kronfallet.
Ulf Nilson skrev klockrent om detta häromdagen i Expressen.
En vän till mig sade häromdagen: "Lugn nu svänger opinionen och svenskar vill ha euro".

Jag kommer rösta på Marit Paulsson i kommande EU- val. Hon är jordnära, humoristisk, kunnig och vettig.
Hon tycker precis som jag att det är fel med en ny folkomröstning.
Nu verkar även Centern svänga och jag hoppas (och tror) att Alliansen kan gå till val med att införa euron, precis som med kärnkraften.

De som inte gillar euron kan rösta på något rödgrönt. Sahlin kommer få ännu ett problem på halsen eftersom många sossar, exempelvis inom Metall är tillväxtvänliga, som vill ha kärnkraft och en stabil valuta.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Ang. Ersättningar. Bristen på omdöme bevisar väl om något att de inte är värda sin skyhöga ersättning. En fotbollspelare som gör upprepade självmål blir petad och utan matchpremie.

Chefen har liksom alla anställda ett direkt ansvar för företagets varumärke. Skillnaden verkar vara den att tjejen i kassan på Ica kan bli avskedad om hon förolämpar kunderna, något som inte drabbar Falkengren & Co. Dessutom undrar man om det dåliga omdömet inskränker sig till bonusar och löner....

Törs man lita på att sådant folk kan fatta kloka beslut överhuvudtaget?

2009-03-19 @ 15:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0