Varumärken

Alla företag, organisationer och politiska partier försöker stärka sitt varumärke. Ibland lyckas de, ibland sker en degradering, ödesbestämt som ett tragiskt grekiskt drama.

Själv tillhör jag inte de som blir fanatiskt förälskade i ett visst märke. Typ dem som älskar HD- motorcyklar fast det finns bättre och prisvärdare alternativ.

Ett märke jag gillar skarpt är YES diskmedel. Jag har provat alternativ, men alltid kommit till samma slutsats: YES är ohyggligt effektivt och drygt, en flaska räcker i evigheter, dessutom doftar YES gott.
Den töntiga reklamen som fanns för några år sedan då potentiella diskmedelskunder hellre valde YES än någon blaskig konkurrent stämmer: Jag väljer hellre en flaska YES än två flaskor från någon konkurrent.

Samma med Nokia. jag har haft andra märken, men jag trivs bäst med Nokia. De håller och är underbart intuitivt enkla att använda.
Som tur är tillverkar de "Classicmodeller" för oss som inte vill ha för avancerade och krångliga mobiler. Kommer ni förresten ihåg tiden när mobiltelefon kallades för "Yuppienalle?

Det är få produkter som är så känslomässiga som bilmärken. Jag gillar flera bilmärken, men tvingas jag välja ett blir det Mazda.
Framförallt därför att Mazda tillverkar MX5 Miata, mest körglädje och bedövande kvalitet för rimliga pengar.
Men även övriga modeller är snygga, rappa och körglada och håller hög kvalitet.

Hur är det  med den svenska patriotismen? Lite sämre, dessvärre. Vi har SKF som håller världsklass och JAS.

Men konsumentprodukter? Tyvärr är varken SAAB eller Volvobilar mitt förstahandsval. Då får man gå tillbaka till PV och Amazon eller ursaaben eller en tidig 99:a Turbo för att sätta känslorna i svall.

Som insnöad på fordon klappar mitt hjärta dock starkt för Scania och Volvos tunga fordon. PÅ bussar och lastbilar är dessa märken i en klass för sig.

Det värmer i hjärtat när man rest långt från Sverige och ser hur stora dessa tillverkare är världen över.
Senast när jag besökte Shanghai såg jag massor med Volvobussar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0