Opålitliga datorer

De flesta prylar jag äger är otroligt driftsäkra och hållbara. Mina två japanska bilar går som klockor ska gå, mina klockor likaså, min Kockumsspis är gammal, men fungerar perfekt.
Mina cyklar likaså, lite olja och någon justering ibland så är de pålitligheten själv. Numera finns även däck som är näst intill punkteringssäkra, så jag bryr mig aldrig om att ta med reparationssats ens på längre turer.

Däremot har jag plågats av krånglande datorer. Till viss del kan det tillskrivas att jag är dålig på datorer, så fort något avviker känner jag mig hjälplös.
Men det är ändå anmärkningsvärt att folk accepterar så mycket krångel och konstigheter.

Oftast är det krångel med internet. Tidigare hade jag trådlöst bredband. Det krånglade ofta, ibland flera gånger i veckan.
Då fick man ta en kopp kaffe och fiska fram en bok eller tidning istället.

Numera har jag mobilt bredband endast, och jag har varit lycklig över att det funkar så klockrent. Lite långsammare förvisso, men kapaciteten räcker för mig.

Säg den lycka som varar för evigt, igår krånglade det för första gången, jag kom inte in på nätet.
Idag funkar det åter. Men förtroendet för mobila nätet har fått sig en törn.

Tyvärr har även jag blivit lätt beroende av nätet: Kolla mail, nyheter, bilannonser eller vad det nu är. Även på semestern besöker jag gärna något internetcafé.

Fast beroendet har ännu inte nått den grad att jag drabbas av abstinens om det går några dagar utan internet.

Min dator är gammal och jag bävar för den dagen jag måste köpa en ny: Alla inställningar är gjorda och bara jag använder datorn, så den känns hemtam.
Jag ändrar så lite som möjligt, och blir irriterad när det kommer uppmaningar att saker måste uppgraderas.
Ofta ignorerar jag detta, jag har dåliga erfarenheter, då skiten krånglade. En gång funkade inte datorn alls, som tur är hittade jag funktionen att återställa datorn till en tidigare tidpunkt.
Då funkade allt igen.

Jag försöker dock hänga med tiden. Min flickvän tycker vi ska chatta på MSN Live. Jag har installerat, men inte fått igång själva chattfunktionen.
Det känns frustrerande. Som tur är har jag vänner som är fena på datorer, så jag får väl rådfråga dem.

Kommentarer
Postat av: Joakim

Ja, tillåter du inte dina program (antivirusprogram, windows mm) att uppdateras så är det som att be om problem. Detta då de allra flesta uppdateringar är säkerhetsuppdateringar. Med andra ord har nya virus, maskar och trojaner upptäckts vilket det krävs en uppdatering för att skydda sig mot...



Om ma skiter i att underhålla en bil lär även den krångla. Samma sak med datorer.

2009-06-09 @ 16:01:40
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0