Överflöd av bloggar

Alex Schulman skrev igår i Expressen, där han intog Guillous ståndpunkt, nämligen hur betydelselösa praktiskt taget alla bloggar är.

Han har förstås rätt, det finns runt en miljon bloggar bara i Sverige, det flesta läses knappt av någon och är i det närmaste inaktiva.

Snacket att "gammelmedia" nu utmanas av bloggar är just snack. Det finns förstås undantag. Carl Bildts blogg läses säkert av många och han kan nog inkassera kulor från bloggen, förutom lönen som utrikesminister och alla styrelseuppdrag. Det är bara att gratulera Carl Bildt!

Ett annat undantag är ett antal unga tjejer som skriver modebloggar som har stor läsekrets och som gör skaplig vinst.
De har uppenbarligen hittat en nisch och jag gläds åt deras framgångar mer än Carl Bildt som redan har sitt på det torra.
Vi är alldeles för avundsjuka i Sverige och jag gör tummen upp för dessa smarta tjejer som lyckats!

Problemet med bloggar är överflödet på information som råder i dagens samhälle. Ta Almedalen: Många är säkert i likhet med mig intresserade, men vem orkar och har tid att läsa tusentals politikerbloggar?
Inte jag, och många med mig, man skummar igenom tidningar och TV, sedan är man nöjd.

Det skrivs säkert mycket intelligent och vettigt, men överflödet gör att man hellre läser från någon riktig journalist.
"Leffe i Säffle" kanske kan skriva lika initierat som DN:s Wojodarski, men vad hjälper det när knappt någon orkar läsa det han skriver?

Schulman var ett undantag, en framgångsrik bloggare. Själv läste jag dock nästan aldrig hans blogg. Nu när han skriver i Expressen läser jag oftast det han skriver.
Han lär visst ha gett ut en bok om sin relation med sin far, som fått skaplig kritik.

Uppenbarligen har han klivit ur bloggträsket och kan titulera sig som journalist och författare.

Avslutningsvis, skulle jag trilla på en riktig sensationell nyhet, skulle jag inte släppa bomben på min blogg. Istället skulle den tidning som betalade bäst få första tjing.

Hasta la vista!

Kommentarer
Postat av: Joakim

Nope Alex har inte klivit ur bloggträsket och han skriver i Aftonbladet där han är anställd inte så mycket hos Expressen så vitt jag vet.



Hans inlägg på DN-kultur kan bara ses som ren reklam av hans nya blogg som öppnade samma dag som hans artikel publicerades. Smart är vad han är som vet hur man använder sig av gammelmedia för att göra egenreklam för nymedia.



Dock är jag ytterst tveksam till hans nya blogg. För VEM kan veta att hans nyfödda dotter - i efterhand - vill få hela sin barndom utfläkt på en blogg. Som tonåring kanske hon (dottern) kommer tycka att detta VAR en familjeangelägenhet men då är ju allt försent eftersom det som en gång lagts ut på nätet alltid kommer finnas tillgängligt? Tveksamt moraliskt att "sälja ut" sin nyfödda dotter på detta vis anser jag.



http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen



Kram Joakim

2009-07-06 @ 21:09:28
URL: http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0